Hopp til hovedinnhold
Hopp til søkeboks
Hopp over båndkommandoer
Logg på

Nye rutiner for fakturering

Grøner, Cathrine Endret:09.01.2020 13:32

​Øvre Eiker kommune har innført nye rutiner for utsending av fakturaer. Dette letter arbeidet for oss, og også for deg som mottar fakturaer fra kommunen. 

Den nye løsningen innebærer at alle faktura blir forsøkt sendt digitalt, via AvtaleGiro, eFaktura, Vipps Regning, digital postkasse (Digipost eller eBoks) - eller som vedlegg i en e-post. Hvis dette ikke er mulig, blir fakturaen levert som papirfaktura i postkassen din. 

AvtaleGiro

Dersom du som kunde har AvtaleGiro, vil også belastningsoppgaven bli forsøkt distribuert digitalt. Den nye fakturablanketten vil ikke ha noe girodel til brevgiro. En god løsning for deg som ikke har nettbank eller andre digitale løsninger vil da være å opprette AvtaleGiro, så får du tilsendt belastningsoppgave i posten.

eFaktura

eFaktura er vår mest foretrukne distribusjonskanal, og vi vil anbefale alle våre kunder å opprette eFakturaavtale i banken. eFaktura sikrer at fakturaen kommer kjapt frem, samt at den er ferdig utfylt så du slipper å taste kontonummer, KID og beløp. En eFaktura må godkjennes i nettbanken for at den skal bli betalt.

Faktura via Vipps

Gjennom den nye løsningen har vi nå mulighet til å tilby Vipps eFaktura. Dette forutsetter at du benytter Vipps, og har aktivert Vipps eFaktura inne i appen.

Faktura i Digipost / eBoks

For å motta faktura på Digipost/eBoks fordrer det at du har opprettet en digital postkasse hos en av disse leverandørene. Dersom du allerede har avtale om eFaktura eller avtalegiro med kommunen vil disse være foretrukket foran Digital Postkasse.

Faktura som vedlegg i e-post

Ønsker du å få fakturaen tilsendt som et PDF-vedlegg til e-post, kan du kontakte oss for å få registrert din epostadresse i vårt system. Vi må presisere at dersom du har andre digitale kanaler som avtalegiro, eFaktura, Vippsfaktura eller Digital postkasse, vil disse bli foretrukket fremfor epost.

Faktura levert i postkassa

Dersom vi ikke har noen digital kontaktinformasjon til deg, vil fakturaen bli levert i postkassa på samme måte som tidligere. Den eneste forskjellen du vil merke, er at utseende på fakturaen er litt annerledes. Den nye blanketten har ikke girodel i bunnen, så om du ønsker å benytte brevgiro må du fylle ut en tom giroblankett. Tomme giroblanketter fås i banken, eller på kommunens Servicesenter på rådhuset i Hokksund. Der kan du også få hjelp til utfylling av giro dersom du ønsker det.

 



Opprettet: 09.01.2020 13:14