1. november 2020 overtar Skatteetaten ansvaret for skattoppkreveroppgavene som kommunen har hatt tidligere. Det betyr at det ikke lenger er skatteoppkrever (kemner) i Øvre Eiker kommune. Skatteetaten vil med dette få et helhetlig ansvar for fastsetting, innkreving og kontroll av skatter og avgifter.
Historisk endring
Det er en historisk endring når hele skatte-Norge samles i én etat. Nesten 1100 ansatte over hele Norge overføres fra kommunene til Skatteetaten, sammen med oppgavene sine. Oppgavene som er overført til Skatteetaten er blant annet behandling av restskatt, skattepenger til gode, tilleggsforskudd, forskuddstrekk, arbeidsgiveravgift, motregning og utleggstrekk knyttet til skattekrav, skatteattester og konto-/saldoutskrift for skatt og avgift. Kommunene har fortsatt ansvar for innkreving av eventuell eiendomsskatt og kommunale avgifter.
Slik henvender du deg om skatteoppkreveroppgaver etter 1. november:
- Skatteetaten.no oppdateres med informasjon om skatteoppkreveroppgavene (se lenke under), og der vil brukerne kunne sende inn spørsmål, søknader, bestilling av utskrifter, klager og annet de tidligere har henvendt seg til skatteoppkreverne om.
- Publikumsveiledning i skranken er begrenset til helt bestemte tilfeller pga koronasituasjonen. Dersom oppgavene ikke løses på nett, kan Skatteetaten kontaktes på chat eller telefon 800 80 000.