Hopp til hovedinnhold
Hopp til søkeboks
Hopp over båndkommandoer
Logg på

Metoder

Bye, Ane Frederikke Endret:06.02.2019 13:06

For å drive systematisk utviklingsarbeid og bidra til retning, kvalitet og sammenheng i innovasjonsarbeidet har vi samlet oversikt over og skolert oss i noen metoder.

Det finnes mye forskjellig innovasjonsmetodikk. Tjenestedesign, brukerreise og tjenestereise er tre eksempler, som henger nært sammen.

Tjenestedesign

Grunntanken er å sette brukeren i sentrum for utviklingsprosessen og se hele tjenestetilbudet fra brukerens perspektiv. Slik kan vi utvikle og organisere mer verdifulle, effektive og helhetlige tjenester, som svarer på reelle brukerbehov. Dette bidrar til andre løsninger enn om vi kun tar utgangspunkt i forvaltningens behov. I arbeidet med tjenestedesign, inngår ofte tjenestereiser og brukerreiser.

Brukerreiser og tjenestereiser

En brukerreise er en kartlegging og visualisering av hvordan en bruker opplever en tjeneste steg for steg. Hensikten er å kartlegge brukerreisene slik at vi kan få en helhetlig oversikt over hvordan tjenesten oppleves. Brukerreisen tar for seg brukerens følelsesmessige opplevelse av tjenesten, med fokus på kontaktpunkter og aktører. Med dette som utgangspkt ser vi nærmere på hvordan vi kan ta med brukernes opplevelser i enda større grad når vi utvikler tjenestene.

En tjenestereise er også en steg-for-steg-beskrivelse av tjenesteforløpet, laget som en reise gjennom tjenesten sett fra brukerens perspektiv.

Alt som må til for å levere tjenesten kartlegges - både det som er synlig for brukeren og det som er skjult. Samspillet mellom menneskene som bruker tjenesten og de ansatte som utfører den dokumenteres.

Opprettet: 02.02.2019 12:46