Forhåndskonferanse er en frivillig ordning der tiltakshaver/grunneier og kommunen kan møtes for å avklare forutsetninger for ønsket byggetiltak. En eventuell forhåndskonferanse skal avholdes før søknaden sendes til kommunen.
Forhåndskonferanse kan benyttes ved alle typer tiltak etter plan- og bygningsloven. Kommunen har plikt til å avholde forhåndskonferanse hvis du som tiltakshaver/grunneier ønsker det.
Bestilling av forhåndskonferanse
Ved bestilling av forhåndskonferanse skal du sende kommunen de opplysningene som er nødvendig for å forberede møtet. Dette er som regel:
Bestillingen sendes til post@ovre-eiker.kommune.no.
Gjennomføring av forhåndskonferanse
Forhåndskonferansen skal avholdes senest to uker etter at kommunen har mottatt bestillingen.
For tiltak uten ansvarsrett, kan du møte kommunen alene.
For tiltak med ansvarsrett bør du ha med deg ansvarlig søker til møtet. Kommunen fører referat fra forhåndskonferansen.