Pris for tjenesten er fastsatt i gebyrreglementet for Øvre Eiker kommune. Kommunen fakturerer for oppmålingsgebyret og krever forskuddsvis betaling i ht. Gebyrregulativet
Søknadsvedlegg
I forbindelse med nødvendige vedlegg til søknaden, må situasjonskartpakke med naboliste bestilles i kommunens servicesenter ved opprettelse eller endring av grunneiendom som er søknadspliktig etter pbl § 20-1 bokstav m. Bestillingsskjema for situasjonskartpakke med naboliste finner du her
Søknadsmottaker
Post: Øvre Eiker kommune, Postboks 76, 3301 Hokksund
Besøksadresse: Rådhuset, Stasjonsgata 24, 3300 Hokksund
E-post: post@ovre-eiker.kommune.no
Søknadsbehandling
Ved matrikkelføring av en sak som krever oppmålingsforretning, skal kommunen kontrollere at alle nødvendige offentlige tillatelser og annen nødvendig dokumentasjon foreligger. Den som bestyrer oppmålingsforretningen skal meddele tid og sted for forretningen. Varselet skal sendes til den som har krevd forretningen og alle som har grunnbokshjemmel til (eller kan godtgjøre at de eier) tilstøtende grunn. Kommunen innhenter nødvendige opplysninger og gjennomfører oppmålingsforretning i medhold av matrikkelloven og ved eventuelt søknadspliktig tiltak, i henhold til endelig vedtak etter plan- og bygningsloven. Det skal føres protokoll fra oppmålingsforretningen. Saken avsluttes ved at det utstedes et matrikkelbrev som sendes til rekvirenten.
Saksbehandlingstid
Kommunen skal ferdigbehandle saken (innbefattet å fullføre matrikkelføringen) innen 16 uker etter at oppmålingsgebyret er betalt, hvis ikke annen frist er avtalt. Hvis kommunen oversitter fristen for behandling av saken, skal gebyret avkortes med en tredjedel. Oversittes fristen med ytterligere 2 måneder skal gebyret avkortes med ytterligere en tredjedel. Kommunestyret har vedtatt lokal forskrift om at saksbehandlingsfristen ikke løper i vintermånedene januar, februar og mars.