Hopp til hovedinnhold
Hopp til søkeboks
Hopp over båndkommandoer
Logg på

Aleksander sin historie om søvn lek og livsstil

Støstad, Laila-K Endret:20.02.2017 11:01

​​​​Aleksander (29) mener lek er en av de viktigste tingene vi kan gjøre her i livet – at leken holder oss unge i kropp og sinn. Selv har han lekt seg til en bedre helse og god fysisk form.

Aleksander forteller om søvn, lek og livsstilAleksander Smith Johansen trener hver dag og er i ferd med å stifte et lokalt idrettslag for frisbeegolf - hans store lidenskap. Det er vanskelig å tenke seg at denne friskusen veide 125 kilo og hadde 87 pustestopp i timen hver natt for kun ett år siden.

Dårlige vaner

Mange studenter sliter med å få jobb etter studier, men Aleksander var heldig. Han gikk rett fra skolen til jobb. Jobben innebar å sitte foran PC‘en å programmere og det ble raskt lange dager. Kollegaene var snille og bød alltid på snus etter lunsjen. Hjemme fylte han fritida si med TV og internettsurfing. Mange ville sagt at han levde et suksessfullt liv, men det var bare fasaden.
- Hverdagen min var å stå opp, dra på jobb og hoppe over frokost fordi jeg hele tida forsov meg. Å jobbe uten frokost var litt kjipt, så jeg kjøpte sjokolademelk, hvetebrød og sjokoladepålegg på veien. Det var min faste føde, innrømmer Aleksander.

Snus og lakenskrekk

Snart begynte Aleksander å ane uråd. På grunn av overtid og stress følte han at han manglet kontroll over livet sitt. Etter hvert kunne han ikke fungere uten en boks med snus per dag. I tillegg slet han med å holde øye med klokka om kvelden.
- Når man bare sitter stille og ser på en skjerm, blir døgnsyklusen ødelagt. Du sitter og ser på den ene filmen, og så starter du kanskje på en ny. Da blir ikke kroppen naturlig trøtt når den skal, sier Aleksander.

Han innså at han måtte gjøre en endring og fant etter hvert en ny jobb som var mindre stressende. Men livet var fortsatt ikke i balanse. En dag sto han på bussholdeplassen og sov stående – lent mot lysstolpen. Han våknet like før han så at bussen hans var i ferd med å forlate plattformen.

Fastlegen fant løsningen

Til slutt var det familien som fikk Aleksander til å henvende seg til legen. De satt alle sammen i et middagsselskap og merket plutselig at Aleksander hadde sovnet ved bordet. De kom bort til ham, ristet på ham og ble livredde da de skjønte at han ikke pustet. Aleksander ringte til legen, og etter mange undersøkelser fikk han diagnosen søvnapné, altså pustestopp gjennom natten.
- For å få utredning for søvnapné, får man på en maske som måler alle pustestoppene som er lengre enn 10 sekunder. Legen sa at 30 pustestopp i timen var mye, men jeg hadde om lag 87! Det blir jo minst 870 sekunder per time, altså nesten en fjerdedel av timen da jeg ikke fikk tilgang på oksygen, sier han opprørt.

Søvnapné

Når vi sover, slapper musklene av, så det er vanlig å oppleve midlertidige pustestopp. Spesialistene anslår at 80% av nordmenn har en form for pustestopp mens de sover, men for Aleksander var situasjonen alvorlig. I tillegg var apnéen kun toppen av isfjellet. Selv etter at han fikk en oksygenmaske for å puste om natten, så slet han fortsatt med energinivåene. Det var på tide å gå ned i vekt.
- Når man er stor, så er man stor i hele kroppen, også i svelget. Dette bidrar til søvnapné. Kusina mi hadde hørt så mye bra om et opplegg for overvektige og folk med søvnapné på et sted som heter Kysthospitalet. Hun anbefalte å søke om en plass der, forteller Aleksander.

Alt for Kysthospitalet

Da Aleksander la frem kusinens forslag for fastlegen sin, sa legen at Kysthospitalet var så populært at det det ville ta lang tid for å få plass der. Hun sendte en søknad på vegne av Aleksander, men spurte også om Aleksander hadde lyst til å prøve noe lignende i lokalområdet, kalt Frisklivssentralen. Aleksander sa ja til tilbudet, for det hørtes fornuftig ut å gjøre noe i mellomtiden.
- Jeg ville jo bevise at jeg var motivert. Legen sa at hvis ikke jeg kontaktet Frisklivssentralen selv, så kom Frisklivssentralen til å kontakte legen og fortelle at jeg aldri tok den telefonen. Da ville legen skjønne at jeg ikke er motivert nok, og da ville planene om Kysthospitalet ryke. Dermed ringte jeg Frisklivssentralen og avtalte en time. På nettsidene deres var det bilder av eldre folk med staver. Jeg tenkte: «Jaja, det blir meg og pensjonistene,» smiler Aleksander.

 

Aleksander forteller om søvn, lek og livsstil

Rolig gange og sisten

Han møtte opp til første trening i januar 2016, og det første han så var nettopp en gjeng med pensjonister. Han bestemte seg å late som ingenting og slo av en prat. Så sa en av disse menneskene: «Du, det er fint med ferskt blod, men jeg synes du er litt ung. Skal ikke du til Frisklivssentralen?» Da skjønte Aleksander at det ikke var disse folka han skulle trene med. Frisklivssentralen plasserte ham i en gruppe med folk på hans alder.
- Første treningen husker jeg veldig godt. Vi gikk i rolig gange. Først gikk vi en sirkel, så gikk vi på kryss og tvers. Til slutt lekte vi sisten uten å løpe. Jeg ble sliten og andpusten, men det var moro, minnes han.

Kostholdsgrep

Aleksander var så opptatt av å få plass på Kysthospitalet at han bestemte seg for å følge Frisklivssentralens opplegg til punkt og prikke. Han fikk to dager fri fra jobben, så han kunne bli med på treningen. I tillegg til det fikk han tips om sunnere frokost og kosthold generelt.
- Da jeg kom til Frisklivssentralen hadde jeg prøvd lavkarbodietter tre ganger. For hver gang veide jeg mer enn når jeg begynte. På Frisklivssentralen lærte jeg om tallerkenmodellen. Den handler om å fylle halvparten av porsjonen med grønnsaker, den ene fjerdedelen med kjøtt eller fisk og den andre fjerdedelen med brød, pasta og andre karbohydrater, forklarer Aleksander.

Kuttet snusen

Aleksander fikk en 12-ukers periode med motiverende samtaler, kostholdsråd og ulike former for trening. Når han var ferdig med perioden, kjente han at han ikke var klar for å rive seg løs fra Frisklivssentralen, særlig når han i tillegg ønsket å ta oppgjør med snusen. Han fikk innvilget en ekstra periode på 12 uker.
- Jeg kom meg aldri til Kysthospitalet. Legen glemte å purre på søknaden min, eller… glemte og glemte, uansett om hun gjorde det med vilje, er jeg henne evig takknemlig. Frisklivssentralen er det beste som har skjedd i mitt liv. Her ble jeg satt på prøve, jeg måtte bevise at jeg var motivert nok til å bli sendt videre. Det var det som funka for meg, sier Aleksander.

Familien merket det også. En dag Aleksander var på besøk hos kusinen fikk han plutselig en idé om å leke og løpe med barna hennes. Han hadde aldri gjort det før. Da skjønte han endelig at han var på vei mot en varig positiv endring.

Veien videre

Etter to perioder med Frisklivssentralen fikk Aleksander en utfordring. Hvordan skulle han bevare de gode vanene? Da foreslo rådgiveren hans at han skulle danne en frivillig gruppe for andre unge folk som nærmet seg slutten på sin periode. Mens mange nordmenn lå og solte seg på strender i Syden, trente Aleksander under åpen himmel med gruppen sin; Team Storm. Helt til han oppdaget en annen interesse mot slutten av sommeren.
- Jeg spilte Nintendo Wii med en venn, og der var det et spill som het Frisbeegolf. Det handla om å treffe mål med en frisbee på færrest mulig kast. Så en helg dukker vennen min opp på døren min med et mål og en frisbee. Vi spilte og lekte oss hele dagen og brukte en tusenlapp på utstyret samme dag, så vi kunne fortsette med den nye hobbyen. Nå trener jeg hver dag, sier Aleksander begeistret.

Frisbeegolf

Nå prøver Aleksander å smitte andre på Frisklivssentralen med frisbeefeberen sin gjennom foredrag og kurs. I tillegg er han godt i gang med å starte et idrettslag for frisbeegolf, Elvebyen Disksportsklubb. Nå har han gått 15-20 kilo ned i vekt og har planer om å nå drømmevekta på 85 kilo. Alt dette kombinerer han med 100% jobb.
- Det er merkelig med det, men når du kommer deg ut og trener, så får du mer energi. Når du har trent og blitt sliten, kommer du til å bli mindre sliten neste gang. Det var det som tok meg lengst tid å innse. Du sover også bedre etter fysisk aktivitet. Nå har jeg maks et pustestopp per time, sammenlignet med 87 pustestopp før jeg begynte å trene, forteller Aleksander.

For de som ønsker å komme i gang, har Aleksander et godt råd:
- Begynn i det små. Ikke begynn å jogge eller løfte tungt. Begynn å gå, begynn å lek. Det er tross alt det viktigste vi gjør.

Tekst: Marija Cabuskina
Foto: Stig Jensen

 

​​

Les andre brukerhistorier

Sammen om livsstilsendring
Et friskere liv
Hvis jeg kan - kan alle!
Nils Fredrik fant balansen i livet og fikk kontroll over sykdommmen
Lines livsstilsendring
Et skritt i riktig retning
Godt nok! Fikk bedre psykisk helse med fysisk aktivitet
Veien mot sunnere valg

 Se Aleksander på YouTube

​​
 
Opprettet: 21.12.2016 08:40