Hopp til hovedinnhold
Hopp til søkeboks
Hopp over båndkommandoer
Logg på

Godt nok! Fikk bedre psykisk helse med fysisk aktivitet

Bjørnerud, Anne Merete Sørensen Endret:10.01.2017 21:01

​​Gjennom samtaler med Frisklivssentralen, forsto Trine (33) at fysisk aktivitet kan være så mangt og på så ulike nivåer. I dag brenner hun for å formidle at det går an å starte med fysisk aktivitet - der man er, og med noe man trives med. I søken etter et liv i balanse er blant annet turer i skogen et av hennes verktøy i "førstehjelp-skrinet" for mental helse.

​​Godt nok!

– Jeg har ofte blitt demotivert av å lese om alle treningsoppleggene jeg følte man burde følge, sier Trine Doull (33). - Spriket mellom disse oppleggene og min form var for stort. Gjennom samtalene med Frisklivssentralen ble jeg oppmuntret til å gjøre mer av den aktiviteten jeg likte, og at dét var godt nok. Da ble alt langt mer lystbetont og gøy.

Jakten på balanseTrine Doull forteller om erfaringen med fysisk aktivitet ved psykisk sykdom

Trine har erfart at livet ikke alltid er ”i vater”. Med en bakgrunn med psykisk sykdom har hun brukt tid på å finne veien til balanse og mestring. Når det gjelder fysisk aktivitet brenner hun for å formidle at det går an å starte der man er, med noe man trives med. Frisklivssentralen formidlet at fysisk aktivitet kan være så mangt og på så ulike nivåer. Selv mener hun at turer i skogen sammen med familien er hennes medisin for både kropp og sjel, og at fysisk aktivitet er viktig for god mental helse.

Førstehjelpsskrin for psyken

- Det er mange elementer i mitt personlige «førstehjelpsskrin» for psyken. ”Skrinet” inneholder familie, gode venner, dyktige fagfolk, medisin og aktiviteter som er gode for meg. Balanse mellom aktivitet og hvile viser seg gang på gang å være en god nøkkel, sier Trine.
På et mestringskurs for folk med psykiske helseutfordringer ble hun fortalt at det viktigste er «å ro motstrøms». Det innebærer at man på dager med mye energi må huske å hvile - og at i perioder hvor alt er tungt må man jobbe for å gjøre litt mer enn man tror man kan klare.
- Hva man trives med av aktiviteter vil variere fra person til person, og er også bestemt ut fra situasjonen man befinner seg i. Hvis man gir ulike aktiviteter en sjanse kan man finne ut at man liker aktiviteter man ikke har forsøkt før, eller aldri har funnet gleden ved tidligere, fortsetter hun.

Endringer og omstillingsevne

Trine har slått seg til ro med at livet er fylt av endringer og endringsprosesser, og at fysisk og psykisk sykdom rammer de fleste - i ulik grad. Selv er hun opptatt av at hvordan man lever godt med endringer som i utgangspunktet ikke er velkomne. Kan man på tross av sykdom leve livet til fulle, nyte, le og gråte?
- Jeg tror livet er fylt av motsetninger, og at man kan ha det godt også de dagene livet gir oss smerte. Er det noe sykdommen har lært meg, og fortsatt lærer meg, så er det ydmykhet. Ydmykhet for at livet er skjørt; det fortoner seg ikke slik man hadde sett det for seg, men det kan fortsatt være godt. Det kan faktisk være fantastisk!, sier Trine engasjert.
Psykiske helseutfordringer er ikke alltid lett for omverdenen å forstå. De oppleves ofte mindre konkrete enn et brukket ben eller en arm i fatle. Trines dager kan veksle mellom opp- og nedturer.

Sukkerspinn

Hun beskriver at hun noen ganger opplever livet som sukkerspinn, såpebobler, rosa skyer og glitter. Og da gjerne alt på en gang.
- I slike stunder er det ikke vanskelig å finne gleder i de små ting, som i en sommerfugl som flyr lett og tilsynelatende ubekymret rundt, et snøfnugg på nesa, den kalde klare luften som bare høsten kan bringe, soloppgang, solnedgang, barbente føtter i gresset, duften av nykokt kaffe over et bål eller gleden av å ta av den tunge sekken når man har nådd målet, uavhengig av reisens distanse, forklarer Trine.

Mørke hull

Andre dager kan hun kjenne på smerten ved å ”falle ned i dype hull”. Mørke tanker truer og sukkerspinnet, såpeboblene og glitteret er ikke med på laget. Da bruker hun verktøy fra førstehjelpsskrinet, tar en pustepause og drar fram de gode minnene fra sekken. Hun tar i bruk sansene og retter fokus på noe utenfor seg selv. For hun mener at selv på disse dagene er det mulig å skimte rosa skyer på himmelen, kjenne varmen fra kaffekoppen man holder i hendene eller bare være stille.

Aktivitet og trening i skog

- I naturen kan man kjenne seg igjen uansett sinnsstemning, og for meg er det godt å være i fysisk aktivitet i skog og mark. Jeg liker alle sanseinntrykkene. Buldrende tordenvær, sildrende bekker, fuglesang, sus fra en humle eller lydløse, skjøre snøfnugg er godt å sanse. Her kan jeg være meg selv, naturen favner og innbyr til å skape gode øyeblikk alene eller sammen med andre. Her kan jeg sanke minner, nyte utsikten- og samtidig finne en dypere innsikt, hente inspirasjon eller bare være.

Trine og familien har hytte i skogen ikke så langt fra Vestfossen der de bor. – På hytta bærer vi tungt i motbakke, hogger trær og rydder tomt. Hvem trenger vel helsestudio da, avslutter Trine med et smil.

Skrevet av: Anniken Grundt
Foto: Stig Jensen

 

Les andre brukerhistorier

Aleksander sin historie om søvn lek og livsstil
Sammen om livsstilsendring
Et friskere liv
Hvis jeg kan - kan alle!
Nils Fredrik fant balansen i livet og fikk kontroll over sykdommmen
Lines livsstilsendring
Et skriftt i riktig retning
Veien mot sunnere valg

Opprettet: 07.10.2016 14:52