Hopp til hovedinnhold
Hopp til søkeboks
Hopp over båndkommandoer
Logg på

Viktig informasjon om sosiale medier

Grøner, Cathrine Endret:30.09.2022 14:32

​Øvre Eiker kommune har flere profiler knyttet til Meta (herunder på Instagram og Facebook), samt også profiler i andre sosiale medier som YouTube, Twitter og Snapchat. Informasjon fra kommunen publiseres aldri eksklusivt i sosiale medier - kommunens hjemmeside er hovedinformasjonskanal. Dersom du velger å bruke sosiale medier, bør du vite litt om hvordan (person)opplysningene dine behandles.

Sosiale medier kan dele dine opplysninger med tredjepart

Sosiale medier tjener penger på to ting: annonsesalg, og informasjon om brukerne som formidles til annonsørene. Prisen vi betaler for å bruke sosiale medier er enkelt sagt opplysningene vi deler med det sosiale mediet. Før du sender en melding eller kommenterer et innlegg i et sosialt medium, bør du vite at de sosiale mediene deler informasjon med tredjepart. Dette innebærer at det aktuelle sosiale mediet (og en ukjent tredjepart) fremdeles kan ha tilgang til din melding eller kommentar selv om både du og/eller Øvre Eiker kommune har slettet den fra sine kanaler.

Sosiale medier tilknyttet Øvre Eiker kommune er åpent tilgjengelige og offentlige

Kommunen oppretter som hovedregel åpne, offentlig tilgjengelige kanaler i sosiale medier, og dine kommentarer vil dermed som hovedregel også være offentlige. Sensitiv informasjon og personopplysninger om deg selv eller andre hører ikke hjemme i sosiale medier, verken i kommentarfelt eller meldinger.

Det er viktig at du verner om dine personlige opplysninger og husker på personvernforordningen (GDPR). Når du følger, liker eller kommenterer noe i et sosialt medie, får det aktuelle sosiale mediet tilgang og mulighet for å gjenbruke opplysninger og spor du legger igjen etter deg. Ifølge Facebooks retningslinjer betyr innstillingen «offentlig», at du gir alle tilgang til og tillatelse til å bruke den aktuelle informasjonen og knytte den til deg.

I Facebooks personvernerklæring står det også "offentlig informasjon er tilgjengelig for alle i eller utenfor tjenestene våre, og kan sees eller fås tilgang til gjennom søkemotorer på Internett, API’er eller media mv." Det vil si at de spørsmål du stiller og det du kommenterer på for eksempel Øvre Eiker sin kommunes Facebook-side, kan leses og brukes av andre. 

Meldinger til kommunen i sosiale medier

Dersom du sender en melding til kommunen via et sosialt medie, får den aktuelle profilen tilgang til noe data fra din personlige profil frem til du evt. har slettet meldingen. Denne informasjonen lagres kun i/på det sosiale mediet fra kommunens side. Det sosiale mediet selv har også tilgang til dataene, og kan dele det videre med en tredjepart - i noen tilfeler selv etter at du har slettet meldingen. Dersom du sender oss et spørsmål via et sosialt medium som vi ikke kan svare på med en gang, vil administrator av profilen sende henvendelsen din videre i anonymisert form på e-post til en annen ansatt i kommunen. Dersom det er nødvendig å flytte samtalen ut av det sosiale mediet, vil vi som hovedregel ikke spørre deg om kontaktinfo, men heller oppgi kontaktinfo som du kan bruke til en av våre ansatte. Vi videreformidler heller ikke evt. kontaktinformasjon og/eller navn som er oppgitt via det sosiale mediet uten ditt samtykke, med mindre det er nødvendig å journalføre henvendelsen eller det er mistanke om akutt fare for liv og helse.

Opprettet: 30.09.2022 14:12