Betaling for kommunale tjenester
Øvre Eiker kommune sender faktura for kommunale krav og tjenester. Du kan velge mellom eFaktura, Avtalegiro eller Avtalegiro med eFakturavarsling i nettbanken, eller å motta papirfaktura i posten. Har du først opprettet én eFaktura-avtale med Øvre Eiker kommune, vil du motta alle regninger fra kommunen som eFaktura i nettbanken.
Mer om Avtalegiro og eFaktura
Avtalegiro opprettes som en avtale mellom deg og din bankforbindelse. Avtalegiro kan bare brukes til faste regninger, som for eksempel barnehage, SFO, helse- og omsorgstjenester og faste regninger fra vann og avløp. En Avtalegiro må slettes og opprettes på nytt dersom du bytter bank.
En eFaktura-avtale kan opprettes for både faste og tilfeldige oppdrag fra Øvre Eiker kommune, og er knyttet til personummeret for den som mottar tjenesten. Dersom du bytter bank, følger eFaktura-avtalene dine med til neste bank automatisk. Trenger du hjelp til å opprette eFaktura eller Avtalegiro, ta kontakt med din bank.
Når kommer regningen?
De kommunale avgiftene kreves inn tre ganger i året, forfall rundt 1. mars, 1. juli og 1. november. På 1. mars-regningen er beløpet ofte annerledes enn de to øvrige på grunn av avregning i forhold til måleravlesning og forhåndsbetaling for vann/avløp i første periode av året. Renovasjonsselskapet Rfd sender ut to egne fakturaer i året for søppeltømming,
klikk her for å lese mer.
Bedrifter kan også motta elektronisk faktura i EHF-format, og må da ha registrert seg i registeret ELMA.
Ubetalte fakturaer følges opp i henhold til regler for innkreving.
Kredinor AS er fra juni 2021 vår inkassoleverandør for alle ubetalte krav,
Hvem betaler for kommunale tjenester?
Alle som mottar betalbare tjenester, som for eksempel:
- Kommunale avgifter
- Hjemmetjenester
- Barnehage
- SFO
Gebyrer og betalingssatser
I forbindelse med budsjettbehandlingen i desember hvert år, vedtar Kommunestyret gebyr- og betalingssatser.