Alle skolene i Øvre Eiker har laget egne planer for økt læringsutbytte på bakgrunn av kommunale styringsdokumenter. Disse planene er lokalt forankret på hver enkelt skole. Hensikten er å spisse og profesjonalisere innsatsen på skolen inn mot de områdene vi mener kan gi best mulig læringsutbytte for elevene i tråd med kommunale og nasjonale retningslinjer.
Formålet er økt læringsutbytte for den enkelte elev når det gjelder ferdigheter, kunnskaper og holdninger, og til skolen som organisasjon.
Mål:
Andelen elever som presterer på laveste nivå i lesing og regning skal være lavere enn nasjonalt gjennomsnitt.
Andelen elever som presterer på høyeste nivå i lesing og regning skal være høyere enn nasjonalt gjennomsnitt.
Andelen elever som inkluderes, opplever mestring og medvirkning skal være høyere enn nasjonalt gjennomsnitt.
Andelen elever som mobbes skal være lavere enn nasjonalt gjennomsnitt.
På Darbu skole er «Plan for økt læringsutbytte» laget med følgende hovedmål:
Profesjonell skole med høy kvalitet og økte og stabile læringsresultater
Elevene får god tilpasset opplæring i klassefellesskapet
Forskningsbasert praksis i alle klasserom.
Mobbing og elevers trivsel tas på alvor og jobbes systematisk med.
Elevene har gode og grunnleggende ferdigheter i lesing, regning og engelsk
Nytilsatte blir systematisk fulgt opp og innlemmet i elevsyn, holdninger, rutiner, og strukturer.
Ledelsen har formell lederkompetanse.