Øvre Eiker kommune bruker SOL som en del av sin lesestrategi.
SOL – Systematisk Observasjon av Lesing
SOL er:
- Et system/verktøy for å fastslå hvor elevene er i sin leseutvikling.
- Et kompetansehevingsprogram fro lærere
- Et tilbakemeldingsverktøy til elever og foresatte
- Et verktøy der hver elev skal følges i sin leseutvikling gjennom alle 10 årene.
Målene for SOL:
- Å styrke elevenes leseferdighet.
- Lærerne skal ha høy kompetanse innen leseutvikling.
- Å ha et system som har faglig tyngde, bygget på anerkjent forskning om lesing.
Fordelene med SOL:
- Felles kompetanseheving av alle lærere ved en skole. Dette skaper felles bevissthet og forståelsesramme omkring leseferdighet.
- Alle lærere skal fungere som leseveiledere for sine elever og hjelpe eleven frem til å nå nye utviklingstrinn.
- Alle teorifagene utnyttes til å jobbe både med leseteknikk og leseforståelse.
- I SOL er leseopplæringen på mellomtrinnet og ungdomstrinnet like viktig som den første leseopplæringen. Leseutviklingen skal fortsette også etter at eleven har "lært seg å lese".
SOL-pyramiden: