I Øvre Eiker er relasjonskompetanse en grunnholdning og et bevisst perspektiv for alle som arbeider med barn og ungdom. Ledere og lærere er kurset i denne måten å forholde seg til andre på.
Vi ønsker lav terskel for kontakt med foreldre/foresatte, det er sammen vi kan løse de utfordringene som oppstår. Vi ønsker å møte alle med anerkjennelse og respekt, selv om vi ikke alltid er enige om sak.
Det er lærerens ansvar å skape og pleie den gode relasjonen med elevene og de foresatte.
Mål og kjennetegn
1. Vi har barn og ungdom som tar del i løsningen av utfordringer de møter, fordi vi som voksne:
spør etter barnet/ungdommens løsning evt. gir flere forslag til løsning
undersøker om barnet/ungdommens forslag kan gjennomføres
spør barnet/ungdommen om hvordan de opplevde prosessen
2. Vi har barn og ungdom med initiativ og indre driv fordi vi som voksne:
gir barnet/ungdommen utfordringer som tar utgangspunkt i hva de mestrer, og som stiller nye krav
griper barnet/ungdommens initiativ og planlegger ut fra dette
bemerker når barnet/ungdommen tar initiativ
3. Vi har barn og ungdom som viser hensyn, trøster, hjelper og støtter andre fordi vi som voksne:
er gode rollemodeller i egne relasjoner.
tar seg tid til å hjelpe
tilrettelegger støtten ut fra barnet/ungdommens spesielle behov
spør om hjelp og tilbyr hjelp.
bemerker når barnet/ungdommen hjelper andre
4. Vi har barn og ungdom som har godt humør, trives og er trygge på seg selv og andre fordi vi som voksne:
er ledere som tydelig viser sine personlige grenser
er ledere som hjelper barn og ungdom med å finne, og sette egne grenser
tar ansvar for et godt samspill mellom barn/barn, barn/voksen og voksen/voksen
viser romslighet
fokuserer på mulighetene og det positive
gir rom for, og bruker humor