Kunnskapsløftet (LK06) beskriver fem grunnleggende ferdigheter som er integrert i kompetansemålene og som er en del av kompetansen i faget ut ifra fagets egenart og formål. Ferdighetene er redskap for læring og utvikling i fag og er samtidig en forutsetning for at elevene skal kunne vise sin kompetanse i faget.
De fem grunnleggende ferdighetene er:
- Lesing
- Regning
- Kunne uttrykke seg skriftlig
- Kunne uttrykke seg muntlig
- Kunne bruke digitale verktøy
Ferdighetene er redskaper man trenger hele livet på forskjellige måter i ulike sammenhenger. I skolen er det først og fremst fagene som er de forskjellige kontekstene hvor ferdighetene kommer ulikt til uttrykk og til ulik anvendelse. Etter Kunnskapsløftet har lærere i alle fag et felles ansvar for å støtte elevenes læring når det gjelder de grunnleggende ferdighetene, og ivareta dette i opplæringen i alle fag.
I Øvre Eiker kommune og på Vestfossen ungdomsskole er målet at alle fem ferdigheter skal være godt integrert i alle fag. Det å lese, skrive, regne, snakke og anvende digitale ferdigheter skal være en naturlig del av fagene.
Se også Rammeverket for grunnleggende ferdigheter