Redusert foreldrebetaling og gratis kjernetid i barnehage er en ordning ment for dem med lav inntekt.
Forskrift om foreldrebetaling i barnehage
For at du skal ha krav på redusert foreldrebetaling og gratis kjernetid, må du sende søknad. Du kan søke hele året og vil ha rett til redusert betaling fra måneden etter at du søker. Søknader som gjelder for barnehageåret 2024/2025 kan leveres etter 1. mai når skattemeldingen for 2023 er klar.
Som hovedregel fattes det vedtak for ett barnehageår av gangen. Det er kommunen som har ansvaret for å oppfylle foreldrenes rett, uavhengig av om barnet går i en privat eller kommunale barnehage. Ordningene gjelder for både deltids- og heltidsplasser.
Foreldrebetalingen skal beregnes ut fra husholdningens samlede skattepliktige kapital- og personinntekt.
Maks inntektsgrense fra 1. januar 2024, for redusert foreldrebetaling ved lav inntekt er kr. 466 670. Maks inntektsgrense fra 1. august 2024 for gratis kjernetid er kr. 642 700.
- Som en husholdning regnes ektefeller, registrerte partnere og samboere.
- Som samboere regnes to ugifte personer over 18 år som bor sammen, og som har bodd sammen i et ekteskapslignende forhold i minst 12 av de siste 18 månedene, eller har felles barn.
- Bor et barn fast hos begge foreldrene, skal foreldrebetalingen beregnes ut fra inntekten i husholdningen der barnet er folkeregistrert.
Kommunen innhenter siste mottatte skattemelding som dokumentasjon.
Her finner du søknadsskjema for redusert foreldrebetaling og/eller gratis kjernetid i barnehagen: Du bruker bank-ID eller tilsvarende for å logge deg inn.
Søknadskjema redusert foreldrebetaling i barnehage.
Ved vesentlig eller varig endring av inntekt i forhold til hva skattemeldingen viser, må du sende inn tilleggsdokumentasjon. Det kan være for eksempel lønnslipp, vedtak fra NAV, eller annen dokumentasjon på inntekt.
Dersom du gjennom året får endret inntekt, plikter du å gi beskjed og sende bekreftelse på endringen. Det vil bli gjort en ny beregning som vil være gjeldende fra måneden etter de nye opplysningene er mottatt.
Man skal ikke søke på nytt, men levere ny dokumentasjon på inntekt på post@ovre-eiker.kommune.no.
Betaling for kost kommer i tillegg til maksprisen.