I postlista finner du post til og fra kommunen fra og med 5. april 2022. Postlista oppdateres vanligvis med tre dagers forsinkelse, for å sikre internkontroll og saksbehandling. Når du klikker deg inn på en sak her, vil du se hele saken uten å måtte be om innsyn. Dersom saken er unntatt offentlighet, må du bestille innsyn via en knapp. Søket er satt opp med et kort datointervall som standard, husk at du kan utvide fra- og til- dato om du ikke finner det du leter etter.
Gå til innsynsløsningen (postlista)
Historisk arkiv
Leter du etter postlister eller politiske saker fra før 4. april 2022, finner du det i arkivet via lenkene under.
Postlister fra 2008 - 2022
Politiske dokumenter fra 2008 - 2022 (bla i kalenderen, trykk på dato for møtet, trykk deretter på dato igjen i rubrikken som kommer opp for å komme til dokumentene).
Innsynsrett i offentlige dokumenter
Offentlig postjournal / postlister gir en oversikt over post sendt til og fra kommunen. Den inneholder ikke opplysninger som er underlagt taushetsplikt eller er unntatt fra offentlighet.
Alle saksdokumenter, journaler og lignende registre i kommunen er åpne for innsyn dersom det ikke er gjort unntak i lov eller i forskrift. Selv om et dokument kan være unntatt fra offentlighet skal kommunen likevel vurdere om dokumentet bør kunne offentliggjøres helt eller delvis (meroffentlighet).
Alle kan kreve innsyn
I Offentlighetsloven er hovedregelen at alle kan kreve innsyn i saksdokumenter, journaler og andre lignende registre. Du kan bli nekta innsyn i interne dokument (se egne lenker til aktuelle lovverk under), men som hovedregel skal du likevel få innsyn i:
- Saksliste eller saksdokument til kommunestyre eller anna kommunalt folkevalgt organ
- Dokumenter til/fra kommunen sitt kontrollutvalg, klagenemnd eller kommunal revisjon
- Dokument til/fra enheter i administrasjonen som har selvstendig råderett for saken dokumentet gjelder
Kriterier til krav om innsyn
Innsynskravet må gjelde en bestemt sak eller en rimelig utstrekning av saker av en bestemt art.
Saksbehandlingstid
Kommunen skal behandle innsynskravet så raskt som mulig. Det vil normalt si innen tre arbeidsdager. Dersom du ikke har fått svar innen fem arbeidsdager fra kommunen fikk kravet ditt, er det å regne som et avslag.
Klagerett
Dersom du får avslag på krav om innsyn, kan du klage. Klagefristen er tre uker fra avslaget er mottatt. En eventuell klage skal sendes Øvre Eiker kommune, som behandler klagen og videresender den til Statsforvalteren dersom vedtaket opprettholdes.
Lurer du på noe?
Finner du ikke saken du leter etter, har du spørsmål om innsyn, eller ønsker å klage, kan du sende en e-post til post@ovre-eiker.kommune.no.