Send en bekymringsmelding
Er du bekymret for om et barn, ungdom eller en familie har det vanskelig og kanskje trenger hjelp?
Meld bekymring som privatperson
Offentlige ansatte og helsepersonell har plikt om å mede fra til barnevernet om alvorlig omsorgssvikt.
Meld bekymring som offentlig ansatt
Trenger du hjelp til å melde?
Vi kan hjelpe deg dersom du har spørsmål eller trenger hjelp til å fylle ut en bekymringsmelding.
Er det behov for akutt hjelp?
Dersom det er behov for akutt hjelp på kveld, natt eller helg, kan Barnevernvakta kontaktes på telefon 409 21 233.
Vanlige spørsmål
Når du melder fra til barneverntjenesten kan du melde fra med fullt navn eller være anonym:
-
Du kan oppgi navnet ditt både overfor familien og barneverntjenesten. Da vil foreldrene i saken bli informert om at det er du som melder.
-
Du kan velge å melde inn saken anonymt, slik at verken barnevern eller foreldre vet hvem som melder. Husk at familien får mulighet til å se meldingen, slik at hvis du for eksempel skriver at du er tante til barnet, kan du lett bli gjenkjent.
-
Du kan oppgi navnet ditt overfor barneverntjenesten, men be om å være anonym ovenfor foreldrene. Hvis du velger dette alternativet, vil anonymiteten kunne bli opphevet dersom barneverntjenesten fører sak om omsorgsovertakelse, og saken må i retten.
Når du har sendt inn bekymringsmelding skal barnevernet gjennomgå meldingen og vurdere om den skal følges opp med en undersøkelse, eller om den skal henlegges. Dette skal barnevernet gjøre innen en uke fra meldingen ble mottatt.
Barnevernet skal normalt gi deg en bekreftelse på at meldingen er mottatt innen tre uker. Barnevernet har taushetsplikt, derfor får du ikke informasjon om hvordan barnevernet følger opp barnet og familien.
Har du valgt å melde anonymt, vil du ikke få bekreftelse på at meldingen er mottatt.
Dersom du fortsatt er bekymret for barnet eller situasjonen har forverret seg, er det viktig at du tar kontakt med barnevernet på nytt.