Om forebyggende plan - ett lag for god oppvekst

Forebyggende plan «Ett lag for god oppvekst» er en strategi for hvordan vi skal lykkes med å skape gode oppvekstsvilkår for alle barn og unge i Øvre Eiker kommune. Den skal vise vei for ansatte og gi informasjon til innbyggere om hvordan Øvre Eiker vil arbeide for å nå målet om at alle barn og unge i vår kommune skal ha en god oppvekst og mulighet til å være en del av fellesskapet, og forebygge at barn og unge utsettes for omsorgssvikt eller utvikler atferdsproblemer.

En god barndom varer hele livet. En god oppvekst skapes i møtet mellom familie, slekt, venner, nærmiljø og kommunale tjenester for alle. Noen barn og familier trenger noe i tillegg til det ordinære. Støtte til voksne i familien kan være en god vei for å hjelpe barna. Det er dette "Ett lag for god oppvekst” handler om. Vi vil jobbe godt på tvers av tjenester, for å sammen skape gode oppvekstsvilkår for barn og deres familier i vår kommune. For å lykkes med dette arbeidet må det løses i fellesskap mellom det offentlige, frivillige organisasjoner og foreninger, næringsliv, innbyggere og- ikke minst- med dem det gjelder: barn og unge i Øvre Eiker.

På denne siden finner du oversikt over det forebyggende arbeidet i kommunen, hvordan det er organisert, hvem som har ansvar for hva og hvordan vi skal samhandle for å gi den hjelpen innbyggeren trenger.

Bakgrunn for forebyggende plan 

Oppvekstsvilkårene i Øvre Eiker er gode for de aller fleste barn og unge. Gode tilbud og tjenester for barn og familien, bomiljø tett på naturen og allsidige aktivitetsmuligheter, bidrar til å skape et godt oppvekstmiljø. Tjenestene støtter opp om foreldrenes oppdrageroppgave både enkeltvis og i tverrfaglig samarbeid. 

Øvre Eikers oppvekstprofil (2024) viser at barn oppnår gode skoleresultater, de bor ikke trangt og færre en landsgjennomsnittet vokser opp i lavinntektsfamilier. I kommunen er andelen unge (15-24 år) som står utenfor ikke signifikant forskjellig fra landsnivået. Statistikken viser også at kommunen fortsatt har en høyere andel unge med psykiske lidelser og symptomer, større andel barn med barneverntiltak, og at de unge ikke er fornøyd med treffsteder i kommunen. Det er færre unge som gjennomfører videregående opplæring enn i landet for øvrig, flere unge i alderen 18 – 29 år mottar sosialhjelp og andelen 17 åringer som har overvekt eller fedme er vesentlig høyere en landsgjennomsnittet. 

Noen barn lever med utfordringer i sine livs- og omsorgsbetingelser. Det er viktig at Øvre Eiker samfunnet oppdager og ivaretar barn og unge i utsatte situasjoner. Oppvekstplanene «Ett lag for god oppvekst» er kommunens lovpålagte plan for å forebygge atferdsvansker og omsorgssvikt. 

Kommunen har siden 2018 jobbet med oppvekstplanene «Ett Lag for god oppvekst»

I det videre arbeidet med «Ett lag» og nye krav som ville komme gjennom oppvekstreform og ny barnevernlov, ble det igangsatt flere prosjekter og arbeidsgrupper.

 Kommunestyret vedtok 09.09.2020 å sette ned en arbeidsgruppe som skulle se på hvilke konsekvenser barnevernreformen ville få for kommunen. I tillegg til å se på mulige arbeidsmåter og tiltak under ny barnevernlov der alle tjenester for familier med barn og unge skal øke fokuset på tidlig innsats og forebyggende arbeid for å sikre at barn og unge kan vokse opp i sin familie. Rapport fra dette arbeidet ble behandlet i kommunestyret i 2021.

2. Oppvekstreform 

01.01.22 iverksatte regjerningen en reform på barnevernområdet, senere kaldt Oppvekstreformen, hvor målet var at kommunens forebyggende arbeid og tidlig innsats skulle styrkes. Reformen regulerer først og fremst barnevernet, men målet i reformen blir kun oppnådd ved samhandling hos alle som er involvert i barn og unges oppvekstmiljø i kommunen. Kommunen skal derfor legge til rette for tverrfaglig samhandling mellom ulike tjenester og nivå. Denne samhandlingen skal synliggjøres i en oppvekstplan for å forebygge at barn og unge utsettes for omsorgssvikt eller utvikler atferdsproblemer. Det legges vekst på at kommunen skal fremme gode oppvekstsvilkår og sørge for å samordne sitt tjenestetilbud til barn og familier. Planen skal beskrive hva som er målene for arbeidet, hvordan arbeidet skal organiseres og fordeles mellom etatene i kommunen, og hvordan etatene skal samarbeide. Planen skal vedtas av kommunestyret.

3. BTS - Bedre tverrfaglig samarbeid

Øvre Eiker kommune har hatt forebyggende arbeid og tidlig innsats på agendaen over mange år. Kommunestyret vedtok 12.12.2018 et overordnet strategidokument for «Ett lag for god oppvekst 2019-2022», som skulle vise vei for de ansatte og gi informasjon til innbyggere om hvordan kommunen jobber helhetlig for å gi alle barn og unge en god oppvekst. Strategidokumentet ble sist revidert gjeldende dokument for perioden 2023 -2027 ble vedtatt i kommunestyret 2023. 

Prosjektet «Helhetlig innsats – barn og familier som trenger noe ekstra i tillegg til ordinære tjenester» ble godkjent av kommunedirektøren oktober 2019. Målet var å sikre helhetlig innsats for målgruppen der folkehelseindikatorer, på lang sikt, skal vise positiv retning for innbyggerne. I forbindelse med prosjektet ble det gjort et innsiktarbeid hvor innbyggere som hadde erfaring med tiltak fra kommunen ble intervjuet. Innbyggerne opplevde kommunens tjenestetilbud som uoversiktlig og det var lite tydelig hvem som har ansvaret for hva. Hjelpen kom ofte for sent og det oppleves at det var liten samhandling mellom tjenestene.  
 


For å motvirke dette ble alle eksisterende tiltak kartlagt, Familiehjelpa og en ny arbeidsmodell, BTS-modellen og en dør inn til støttetjenestene ble opprettet. Dette ble i samarbeid med Samarbeid sør rullet ut til alle ansatte i 2020/2021. Dette bestod av opplæring, kompetanseheving og opprettelse av tverrfaglige nettverk på alle skoler og barnehager.

Samhandlingsmodellen vår “Ett lag” ble ferdigstilt des. 2022 og presentert for alle tjenester året 2023/2024. Modellen erstatter rutineheftet og det jobbes videre med implementering av modellen fremover.

Mål med BTS-modellen:

  • Avdekke barn/unges behov for hjelp og støtte så tidlig som mulig.
  • Sikre tidlig, helhetlig og koordinert innsats i samarbeid med barn/unge og deres foresatte slik at de opplever tjenester som samhandler og ivaretar dem på en god måte.
  • Etablere lik forståelse for tverrfaglig samarbeid på tvers av virksomheter.
  • Bidra til at ansatte har kompetanse, er trygge og har tilgang til ulike verktøy de kan bruke slik at barn og unge får et mest mulig likt tjenestetilbud.

    BTS-pyramiden
     



 

 

 

 

 




 

 

De fire nivåene beskriver oppgaver og aktiviteter i arbeidet med å identifisere barn eller unge som gir oss en undring/bekymring og hvordan vi kan iverksette tiltak. Tiltakene omfatter både tidlig og tverrfaglig innsats.

Tiltaksnivå 0 (universelle tiltak - bra for alle)

Allmenne tjenester for alle barn og unge, enten pålagte tjenester eller frivillige.

Tiltaksnivå 1 og 2 (selekterte tiltak - nyttige for noen)

Støtte fra 1-2 tjenester i tillegg til allmenne tjenester. I perioder kan det være aktuelt å tildele koordinator.

Tiltaksnivå 3 (indikerte tiltak - nyttige for enkelte)

Individuelle tjenester i tillegg til allmenne tjenester, behov for barnekoordinator vil trolig være nødvendig.

Ved å arbeide etter modellen sikres lik praksis og godt samarbeid mellom ulike tjenester i kommunen.

4. Alle Med

Alle Med er et pedagogisk utviklingsarbeid for alle skoler og barnehager i Øvre Eiker kommune. Vi samarbeider med Kongsbergregionen om dette. Det er barnehage- og skoleeiere som har ansvar for utvikling av kompetansen blant ansatte og ledere i barnehager og skoler. Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT), Barneverntjenesten og Familiesenteret er også viktige bidragsytere i samarbeidet. Den kollektive kompetanseutviklingen skal styrke kunnskap og kompetanse, og slik fremme utvikling, læring og trivsel og bidra til et likeverdig tilbud for alle barn og unge. Målene i Alle Med er:

  • Alle barn, unge og voksne opplever mestring hver dag 
  • Alle barn, unge og voksne er ressurser i et inkluderende fellesskap som fremmer helse, trivsel, lek og læring 
  • Personalet deltar aktivt i profesjonelle læringsfellesskap hvor alle reflekterer over felles verdier og vurderer og videreutvikler sin pedagogiske praksis til barn og unges beste 
  • Alle barnehager, skoler og PPT benytter data og forskningsbasert kunnskap for å drive systematisk utvikling av læringsmiljøet

Våre fire mål er ledende for alt utviklingsarbeid vi gjennomfører innenfor oppvekst og danner rammene og reisverket.

For å realisere målsettingene jobber alle ansatte innenfor rammen av profesjonelle læringsfellesskap og bruker verktøyet pedagogisk analyse.