Lurer du på hvilke muligheter du som ansatt har til å drøfte eller løfte en sak, samarbeide på tvers eller søke hjelp? Under finner du en oversikt over samhandlingsarenaer:
Vi har drevet nettverksgrupper siden januar 2021, under veiledning av samarbeid sør. Nettverksgruppene har bestått av 10 nettverksledere. De har ledet hver sin gruppe med 10-12 medlemmer fra ulike tjenester for barn og unge i kommunen. Formålet har vært å bli kjent på tvers av tjenestene, øke samhandling tanken om at vi er sammen som et lag rundt sårbare barn og familier. Det har i perioden også blitt prøvd ut å etablere egne tverrfaglige team ute på skolene, noe som har vært veldig positivt.
August 2022 fikk alle skoler og barnehager tverrfaglig team. Teamet består av fast representant fra barnehage/skole ledelsen, helsestasjon, PPT (Pedagogisk psykologisk tjeneste) og barnevern. Både foreldre og barnehage/skole kan ta opp bekymringer de har rundt barnet og familien. Teamene møtes en gang per måned. Ønsker du å drøfte en sak i tverrfaglig team, melder du den inn gjennom din leder.
Pedagogisk-Psykologisk tjeneste (PPT) har kontaktmøter med alle skoler i kommunen en gang per måned. Møtenes varighet er 2-3 timer avhengig av skolens størrelse. To PP-rådgivere deltar sammen med skoleledelse (avdelings-/fagledere og koordinatorer for tilpasset opplæring) Kontaktmøtene er en arena hvor lærere ofte deltar.
Møtene har ulikt innhold og fokus og temaer som bringes inn kan ha både et system og et individperspektiv. Avhengig av sak/tema i kontaktmøter kan oppfølging fra PPT være veiledning til ansatte, observasjoner på klasse- og/eller trinnivå og annet oppfølgingsarbeid.
Henvisninger til PPT for enkeltelever vurderes og avklares også i kontaktmøtene. Foresatte har da samtykket til dette.
I barnehagene deltar PPT i tverrfaglige team en gang per måned. De tverrfaglige teammøtene vil bidra til å avklare hvilken type oppfølging det er behov for, fra PPT.
Samhandlingsarena mellom BUP Kongsberg og Øvre Eiker kommune.
Bakgrunnen for samarbeidet er tiltak i opptrappingsplanen for unges psykiske helse 2019-2024. Planen vektlegger behov for tettere samarbeid mellom kommune og spesialisthelsetjenesten om og med barn og unge med psykisk utfordringer- både før og etter henvisning til spesialisthelsetjenesten. Det er satt ned et fast team i Kommunen, bestående av representanter fra PPT. Familiesenteret, Ressursteam 15/24 og Familiehjelpa og to faste representanter fra BUP. Teamet møtes fast hver 14. dag på rådhuset i Øvre Eiker. Innmelding av sak skjer gjennom din leder som bringer saken inn til representant i teamet.
Mål
- bidra til å sikre at barn/ungdom og deres familier med psykiske problemer/ lidelser, får helsehjelp på riktig nivå, til rett tid
- sikre at henvisninger er så godt avklart i samarbeid mellom nivåene at avslag i BUP normalt ikke forekommer
- anonym drøft /veiledning i enkeltsaker
- rådgivning for å sikre en god henvisning til BUP ved behov
- felles møtepunkt for kommunen og BUP
- sikre koordinerte tjenester rundt barn og ungdom med sammensatte behov
Ressursteam 15-24 (år) ble etablert høsten 2013 for å møte samhandlingsutfordringene rundt ungdom som er har falt ut eller er i fare for å falle ut av ordinær skolegang og vanlig arbeidsliv. Teamet er tverrfaglig sammensatt fra ulike tjenester i kommunen som møtes ukentlig til samarbeidsmøte, kjerneteam og utvidet team som møtes ca. en gang per måned.
Skal sikre god samhandling på tvers av tjenestene og jobbe for å spre kompetanse på integreringsfeltet ut til tjenestene i kommunen. Et samarbeid mellom alle tjenester som har en rolle i integreringsarbeidet.
Tverrfaglig integreringsteam (kjerne-team) møtes hver 14.dag. De som møter i kjerne-team er NAV integreringsteam, voksenopplæring, familiesenteret og flyktninghelsetjeneste. I kjerne-team drøftes saker på saksnivå og er et fora som bidrar til god samhandling.
I utvidet team er det møter en gang per mnd. Her møter oppvekst, kultur og Øvre Eiker-hjelpa, i tillegg til NAV integrering, voksenopplæring og familiesenteret. Her drøftes saker på overordnet/system-nivå. Det er ledere fra tjenestene som møter.
SAMO er et team, bestående av representanter fra tjenester som arbeider med barn, unge og deres familie. Det er representanter fra familieteamet, PPT, barnevernstjenesten, forvaltning, helse og velferd (FHO) og barnekoordinator. Andre tjenester vil delta ut fra behov. Teamet møtes hver 14.dag. SAMO er en samhandlingsarena for å bistå med råd i saker og skal sikre at "grensesaker" ikke faller mellom flere tjenester. Teamet skal jobbe både med enkeltsaker, men også på system- /tjenestenivå.
Formålet med SAM-T er
a) Avklaring av behov for helse og velferdstjenester. Det er forventet at saken som meldes er forsøkt løst nærmest innbyggeren først og over tid.
b) Avklaring av prinsipielle spørsmål.
c) Saker meldes tjenestevei, og virksomhetsleder melder til slutt saken til leder for forvaltning, helse og samordning (FHS), som eier møtet. Leder FHS sørger for fremdrift og beslutninger knyttet til saker.
Evaluering og dokumentasjon
Evaluering av kommunens tjenester er sentralt i samhandlingsmodellen, og handlingsveilederen. Det er vesentlig å sikre at tjenester vi tilbyr treffer behovet til barn, unge og deres familier. Vi skal sikre riktig hjelp til riktig tid.
Alle tjenester skal dokumentere hva som blir iverksatt av tjenester for innbyggerne. Personvernet skal ivaretas i tråd med lovverket. Du kan finne mer om dokumentasjon av barns medvirkning og vurderinger av barnets beste på denne siden.
Publisert 16.05.2024 10.44
Sist endret 29.08.2024 11.01