Assistert selvhjelp

Assistert selvhjelp er et digitalt mestringsverktøy. Verktøyet er utarbeidet etter godt dokumenterte kunnskapsmetoder med engasjerende faginnhold, målinger, øvelser og oppgaver basert på kognitiv teori. Verktøyet er utviklet av anerkjente psykologer og spesialister.

Hva er Assistert selvhjelp?

Assistert selvhjelp har et bredt utvalg av temaer som for eksempel angst, selvfølelse, depresjon, sorg, søvnvansker eller stress og utbrenthet. 

  • Hvert tema har 6 deler
  • Det gjennomføres en del per uke
  • Du får oppfølging og veiledning av en fagperson fra psykisk helse- og rustjenesten gjennom korte ukentlige samtaler på telefon

Hvem kan få tilbudet?

Assistert selvhjelp er et behandlingstilbud for voksne over 16 år med vanlige psykisk helseutfordringer, som milde til moderate symptomer på for eksempel angst og/eller depresjon. Verktøyet tildeles deg etter en vurdering av din henvendelse til psykisk helse- og rustjenesten.

Hva trenger vi fra deg?

  •  Send en henvendelse (PDF, 666 kB) til Øvre Eiker kommune, Psykisk helse- og rustjenesten, Stasjonsgata 24, 3300 Hokksund eller ta kontakt med oss direkte på telefon 409 12 957 (hverdager kl. 8:00 – 15:30). For alle henvisninger fra samarbeidspartnere ønsker vi skriftlig utfylt henvendelsesskjema.
  • Assistert selvhjelp er et digitalt verktøy som du bruker via internett og er tilpasset smarttelefon, nettbrett og PC/Mac.
  • Aktivitetene og øvelsene gjør du på egenhånd mellom oppfølgingssamtalene med fagpersonen fra psykisk helse- og rustjenesten.

Hva koster det?

Tjenesten er gratis.

Hva skjer videre?

  • Du anbefales å jobbe jevnlig med mestringsverktøyet.
  • Du vil få tildelt en lisens som gir deg tilgang til alle verktøyene Assistert selvhjelp tilbyr i 12 måneder fra sist gang du logget inn, også etter avsluttet oppfølging.

Klage 

Klage på tjenestetilbudet 

Du kan klage dersom du er uenig i hvilke tjenester du er tildelt og antall timer du har fått. Fristen for å klage er tre uker fra du mottar beskjed om hvilke tjenestetilbud du får. Du kan også klage dersom du får avslag. 

Hvis du har behov for bistand til å skrive klagen, kan vi hjelpe deg. Du kan kontakte oss på tlf. 409 12 957 eller via din primærkontakt.

Send klagen til:
Øvre Eiker kommune
Forvaltning, Helse og Samordning
Postboks 76
3301 Hokksund.

Hvis vi i kommunen er uenig i din klage, sender vi den videre til Statsforvalteren for endelig avgjørelse. 

Klage på utførelsen av tjenestetilbudet 

Du kan klage dersom du synes at tjenesten du får, ikke holder den kvaliteten du mener det er rimelig å forvente. Du kan sende en klage eller ringe til den som er ansvarlig for tjenesten du får. Dersom du ikke vet hvor du skal henvende deg, kan servicesenteret i rådhuset hjelpe deg å finne riktig kontaktinformasjon. 

Pasient- og brukerombudet 

Råd og veiledning ved klage kan du også få ved å kontakte Pasient- og brukerombudet i Buskerud

Eksterne nettsteder

Du kan lese mer om Assistert selvhjelp på