Temaplan pårørende 2025 - 2029

4 Mål og tiltak for alle pårørende

Mål for pårørendearbeidet i Øvre Eiker

Å være pårørende er en rolle du har fått, uten at du har bestemt det selv. Den kan være meningsfull, men også utfordrende og langvarig. Vi ønsker at

  • Alle pårørende i Øvre Eiker kommune opplever å bli ivaretatt i den rollen de har.
  • Alle pårørende møter ansatte som støtter og veileder deg i den situasjonen du står i.
  • Alle pårørende opplever å få god informasjon til rett tid og at kommunikasjonen med tjenestene er tydelig.
  • Alle som er nærmeste pårørende inviteres til samarbeid, blir involvert og har mulighet til å gi tilbakemeldinger direkte til tjenestene.
  • Kommunen gir god oversikt over rettigheter og tjenester som kan støtte deg i pårørenderollen og veileder deg i søknadsprosesser.

Tiltak

Dette gjør viBeskrivelseNår er dette på plass?Henvisninger/Kommentarer
Har god og oppdatert informasjon til pårørende på kommunens nettsider.God informasjon skal bidra til å gi pårørende oversikt og innsikt i rettigheter og tjenester.Desember 2025Mye informasjon er på plass på nettsidene i dag, men ligger på forskjellige steder. Vi vil samle informasjonen så den blir lett tilgjengelig.
Kartlegger og indentifiserer pårørende tidlig i sykdomsforløpetMange har lite eller ingen behov for støtte, mens for noen kan det å være pårørende være så krevende at det går utover egen helse og livskvalitet. Tidlig identifisering av pårørende skal bidra til å sikre tilstrekkelig ivaretakelse på et tidlig tidspunkt.Iverksatt, følges opp i tjenestene 
Avklarer forventninger

Forventningsavklaringer gjøres alltid i oppfølgingen av den enkelte pasient/bruker.

 

Overordnede og gjensidige forventninger ligger i temaplanen.  

Iverksatt, følges opp i tjenestene

 

 

 

Tydelige forventningsavklaringer er ønsket både fra pasienter/brukere, pårørende og tjenestene.
Gir nærmeste pårørende en kontaktperson i tjenestene de kan forholde seg tilDette er viktig for å sikre forutsigbarhet og trygghet i kommunikasjonen.Iverksatt, følges opp i tjenestene 
Inviterer nærmeste pårørende til jevnlige samtalerTiltaket skal støtte pårørende i pårørenderollen. Tjenesten skal kalle inn til oppstartsamtale og avtale videre oppfølgingssamtaler ut fra opplevd behov.Desember 2027 
Tilbyr etterlattsamtale etter dødsfall der den syke har hatt helse- og omsorgstjenester fra kommunen.Etterlattsamtale kan bidra til å lette sorgprosessen for de etterlatte.Desember 2027 
Sikrer at alle ansatte har god kompetanse i regelverk som gjelder samtykke, taushetsplikt og pårørendes rolle og rettigheter.Tiltaket skal sikre lik og riktig informasjon uavhengig av hvem du snakker med som pårørende.Fokus i 2025 og videre kontinuerlig i form av internopplæring, casegjennomgang og refleksjon i tjenestene. 

Gjennomfører årlig pårørendeundersøkelse «Ivaretatt».

Resultatene brukes til å forbedre områdene med lav score.

Kommunen informerer og legger til rette for at pårørende skal kunne bidra gjennom informasjon og hjelp.Iverksatt.IVARETATT? – en pårørendeundersøkelse og et verktøy i kvalitetsarbeid om pårørende
Markerer den nasjonale pårørendedagen 22. september årligEksempel: Lokale arrangement som «hva er viktig for deg- dag for pårørende eller andre aktiviteter.

2028