Forventningsavklaringer for tjenester i hjemmet

Øvre Eiker kommune jobber for at du skal mestre å bo hjemme så lenge som mulig. Vi vet at det er helsefremmende for deg å klare mest mulig selv. Vi gir deg råd, veiledning og bistand for at du skal mestre egen hverdag ut fra dette.

Utstyr og forhold du må sørge for selv

  • Synlig navn og nummer på huset, samt opplyst inngangsparti
  • Tilgjengelig tørkepapir, avfallsposer og håndsåpe med pumpe for å ivareta hygiene.
  • Tilgang på nødvendige hygieneartikler 
  • Rene håndklær og kluter hvis du skal hjelp til personlig hygiene.
  • Nødvendig utstyr som støvsuger og vaskemidler når du mottar praktisk bistand.
  • Mikrobølgeovn dersom du trenger hjelp til eller skal trene på oppvarming av mat.
  • Opprette avtale med matbutikk /vaskeri dersom du har behov for ekstern bistand til handling/ utkjøring av matvarer og/eller vask av klær.
  • Leie nøkkelboks av kommunen hvis du ikke selv kan åpne når vi kommer, eller har andre til å gjøre det.
  • Trygg fremkommelighet til din bolig hele året. Det må for eksempel strøs og måkes på vinterstid.

Dette kan du forvente av hjemmetjenesten

  • Vi tar utgangspunkt i hva som er viktig for deg og ser etter hvilke ressurser du har.
  • Du vil få tildelt en primærkontakt som har et spesielt ansvar for deg.
  • Vi er opptatt av god kommunikasjon og samhandling med deg og dine pårørende.
  • Vi møter deg med respekt og har taushetsplikt.
  • Vi evaluerer ditt behov for bistand fortløpende.
  • Vi gir deg opplæring, oppfølging og står for driften av de velferdsteknologiske løsningene du låner av kommunen.

 

  • Alle medarbeidere bruker arbeidsantrekk og har synlig ID-kort fra Øvre Eiker kommune
  • Vi har ansatte med ulik etnisk bakgrunn og kjønn.
  • Vi har både sykepleiere, helsefagarbeidere og assistenter i ansattgruppen vår.
  • Nødvendig helsehjelp utføres av helsepersonell. 
  • Vi prioriterer oppdragene våre for å kunne gi forsvarlig helsehjelp hver dag.
  • Vi tilstreber å komme innenfor angitt tidsrom, men har ikke mulighet til å avtale faste klokkeslett. Vi ringer deg dersom vi kommer mer enn 60 minutter før eller etter angitt tidsrom.

 

  • Vi har med nødvendig utstyr som hansker, skotrekk og sårutstyr. Til deg som mottar praktisk bistand, har vi med moppestativ og mopper.
  • Vi er ikke ansvarlig for drift, bruk eller opplæring av hjelpemidler du har skaffet selv.

Dette forventer vi av deg

  • Du bruker trygghetsalarmen kun når du har behov for nødvendig helsehjelp. Du bør ringe 113 ved akutt sykdom.
  • Du bidrar etter evne i gjøremål du trenger bistand til.
  • Hvis du har behov for hjelpemidler er det nødvendig at hjemmet blir tilrettelagt for å sikre forsvarlige arbeidsforhold for de ansatte.
  • Dersom du røyker inne, ønsker vi at du lufter godt og ikke røyker den siste timen før hjemmesykepleien kommer.
  • Dyr holdes i bånd eller er innelukket mens vi er til stede
  • Du gir beskjed i god tid dersom du reiser bort eller ikke har behov for hjelp som avtalt.
  • Du forholder deg til telefontid og kontaktopplysninger til hjemmetjenesten som står i skjemaet «Kontakt opplysninger til hjemmetjenesten Øvre Eiker».