Aktivt eldreråd på kurs

Både i Norge generelt og i Øvre Eiker kommune er prognosene at det blir en stadig eldre befolkning. Derfor er utviklingen av samfunn som tilrettelegger for de eldre en viktig del av samfunnsutviklingen. Dette er spørsmålene som eldrerådet i Øvre Eiker jobber med.

For å kunne tilrettelegge for en befolkning som vil bli stadig eldre i snitt, må det tidlig kartlegges hva som kan komme til å bli behov på både kort og litt lengre sikt. Eldrerådet i Øvre Eiker har nylig vært på kurs der en del spørsmål ble stilt for å ta rede på hvilke ting de eldre i kommunen i dag er opptatt av, og hva som kan gjøres for å forenkle deres hverdag i kommunen. Kurset er i regi av Senteret for et aldersvennlig Norge, som ligger under Helsedirektoratet.

På kurset ble eldrerådet utfordret til å tenke rundt noen grunnleggende spørsmål og temaer: hva de ser på som aldersvennlig, hva som gjør et lokalsamfunn godt å bli eldre i og hvordan et eldreråd kan få en god kontaktflate med så mange som mulig.

Olav Sæbø jobber i Senteret for et aldersvennlig Norge, og har ansvaret for kursene som nå holdes rundt hele Norge for eldrerådene. – Det har vært svært god respons på kurset, sier han, og tillegger at mange hadde ønsket at tilbudet kom før. Han ser også at uavhengig av sted er det mange av de samme behovene som går igjen. – Til syvende og sist handler det om å utvikle lokalsamfunn som gjør at flere kan klare seg selv lenger før de trenger hjelp i hjemmene sine, avslutter Sæbø.

Blant de tingene som kom opp som viktigst var gode fysiske møteplasser, transport og tilrettelegging for fysisk aktivitet, samt sentrale og tilrettelagte boliger.

Eldrerådet i Øvre Eiker er ett av fire innbyggerråd. Funksjonstiden i rådet er fire år, og møtene er åpne for de som måtte ønske å overvære dem. Siden det er et innbyggerråd er det politisk uavhengig. Eldrerådets møter finner du i møtekalenderen på kommunens hjemmeside.

Er du interessert i å vite mer om eldrerådets arbeid? Kontakt Line Therese Løken på 928 07 596.