Besøk fra polsk samarbeidskommune

En delegasjon fra vår samarbeidskommune Rydultowy i Polen er denne uka tilbake på nytt besøk i Øvre Eiker. Besøket er del av et EØS-prosjekt hvor Øvre Eiker har et samarbeid med Rydultowy kommune, ca 15 mil fra Krakow i Polen.

Samarbeidet går ut på at representanter fra kommunene besøker hverandre og utveksler erfaringer om temaer som frivillighet, innbyggerinvolvering, helse og eldrebølge. Rydultowy kommune har i 250 år basert næringsvirksomheten sin rundt kullkraft, men har nå fått krav om utfasing av produksjonen innen 2040. De er derfor interesserte i hvordan Øvre Eiker kommune jobber med temaer som klima, miljø og gjenvinning.

I løpet av fire dager er våre polske venner med på blant annet tur med MS Eikern, besøker Stortinget og KS i Oslo, Darbu skole, Skotselv kulturhus og sett glassblåsing.

Representanter fra Rydultowy kommunei Polen og Øvre Eiker kommune - Klikk for stort bildeRepresentanter fra Rydultowy kommune i Polen og Øvre Eiker kommune Sunniva Riste-Bjørkli

Gruppen besøkte blant andre Hellik Teigen for å lære om gjenvinning - Klikk for stort bildeGruppen besøkte blant andre Hellik Teigen for å lære om gjenvinning Kari-Mette Høstvik