Flommen - fullt hus på innbyggermøte

Kommunestyresalen var fylt godt opp da kommunen inviterte til innbyggermøte om flom mandag 28. august.

Brannvesen, politi, Røde Kors, representanter fra Øvre Eiker energi, Å Energi og kommunens ansatte i kriseledelsen var blant dem som tok imot innbyggerne.

Hendelsen fra innsiden

Kommunedirektør Leif-Arne Steingrimsen innledet møtet med å ønske velkommen og fortalte litt om kommunens rutiner og planverk for kriser. Han gikk gjennom ekstremværet Hans dag for dag og tok innbyggerne med på hendelsen sett fra innsiden i kriseledelsen. Han fortalte om vurderinger som ble gjort fra time til time, samarbeid med andre instanser og vanskelige avgjørelser.

Politiet og brannvesenet fortalte om sine roller og oppgaver. Under ekstremværet Hans har både politi og brannvesenet jobbet tett med kriseledelsen i kommunen.

Full kommunestyresal under innbyggermøtet om flommen 28. august  - Klikk for stort bildeFull kommunestyresal under innbyggermøtet om flommen 28. august Sunniva Riste-Bjørkli

Spenning rundt dammen

Å Energi, dameier i Hellefossen, illustrerte alvoret i flommen med noen tall. Ved normal vannføring går det ca 300 m3 vann per sekund gjennom fossen, i en typisk vårflom er det oppe i 600-900 m3 per sekund, mens det for to uker siden var oppe i 1800 m3 per sekund. Å Energi overvåker dammen kontinuerlig og utarbeider prognoser for eventuell skade ved et dambrudd. De har sett at de må gjøre forbedringer på dammen, og etter rehabilitering skal den kunne tåle en 1000-årsflom.

Mulighet for å miste strømmen

Øvre Eiker Energi snakket om viktigheten av å skru av strøm på det som kan komme under vann når flomvannet siger inn o boliger. Det kan oppstå jordfeil i et flomområde, og det kan da være fare for å få strøm i seg når man tar på andre ting i huset. Det er per nå økende risiko for at de midlertidig må stenge strømmen i utsatte flomområder, og de ba innbyggerne om å være forut og sikre for eksempel innhold i frysere hvis de har mulighet.

Nye prognoser

Representanter fra vann og avløp i kommunen la fram de nyeste prognosene som sier at elva når flomtoppen

Mange innbyggere stilte spørsmål og ga tilbakemeldinger under innbyggermøtet 28. august - Klikk for stort bildeMange innbyggere stilte spørsmål og ga tilbakemeldinger under innbyggermøtet 28. august Sunniva Riste-Bjørkli

tirsdag eller onsdag og kan komme opp i 3,5 meter i Mjøndalen. Det betyr 30-40 cm over flomtoppen for to uker siden (3.18 m). De viste også kart over hvordan en 20- og en 200-årsflom ville sett ut på områdene langs Drammenselva her i Øvre Eiker.

Gode tilbakemeldinger og takk fra ordfører

Så ble det åpnet for spørsmål og innspill fra salen. Det ble blant annet stilt spørsmål om hvordan håndtere flomturisme, om stormflo, dameiers vurderinger ved dambrudd, hvordan vassdragsregulantene jobber, flomsikring på Frognes og utsatte trafostasjoner. Innbyggerne fikk svar fra fagpersoner i et panel. Ordfører Knut avsluttet møtet med å gi honnør til innbyggerne for måten de har stått i flommen på og taklet dramatikk og utfordrende situasjoner.

Ordfører Knut Kvale takket innbyggerne for hvordan de har stått i en vanskelig situasjon under flommen.  - Klikk for stort bildeOrdfører Knut Kvale takket innbyggerne for hvordan de har stått i en vanskelig situasjon under flommen. Sunniva Riste-Bjørkli