Invitasjon til informasjonsmøte om Husbanken virkemidler

Husbanken og Øvre Eiker kommunale eiendom KF inviterer eiendomsaktører i Eiker til informasjonsmøte / dialogmøte om Husbankens virkemidler og kommunens behov.

Invitasjon til informasjonsmøte.

Noen av virkemidlene Husbanken vil informere om er:

- Lån til boligkvalitet, Miljøvennlige boliger, livsløpsboliger eller oppgradere eksisterende boliger

- Lån til utleieboliger med tilvisningsavtaler

- Omsorgsboliger som en del av boligprosjekt i samarbeid med kommunen, mulighet for mva fradrag for deler av prosjektet.

- Investeringstilskudd Heldøgns omsorgsplasser

På møtet vil også Øvre Eiker kommune orientere om behovet for boliger framover. Er det andre utbyggingsprosjekter som også kan omfatte kommunale behov for bla omsorgsboliger?

Tid: Klokken 12-14, fredag 11. oktober

Hvor: Prestebråtan 21, 3 etasje konferanserom hos Eiker- og Modum bedriftshelsetjeneste,

Påmelding: Meld deg på arrangementet ved å sende en e-post til anders.bratland@ovre-eiker.kommune.no

Hvem informerer:

• Kommunalsjef Kari Hesselberg
  • Regiondirektør Øst Eva Milde, Husbanken
  • Fagmiljøet i kommunen som kjenner behovet til målgruppa er tilgjengelig
  • Øvre Eiker kommunale eiendom KF

Litt informasjon om tilvisningsavtaler:

Hva er oppsiden for utbygger?

En tilvisningsavtale gir kommunen rett til å disponere inntil 40 prosent av boligene i et prosjekt, mens utbygger står fritt til å leie ut de gjenværende boligene på det ordinære utleiemarkedet. Tilvisningsavtalen gir utbygger tilgang til gunstig lånefinansiering fra Husbanken. Motytelsen er at utbygger gir kommunen en rett til å henvise boligsøkere til de boligene som er omfattet av avtalen. Boligeier inngår deretter leiekontrakt med den enkelte boligsøker. Husbanken beskriver ordningen på sine nettsider, og vil utdype detaljene i markedsmøtet.

Hvorfor ønsker kommunen å inngå tilvisningsavtaler med utbyggere?

Kommunen bistår en bred gruppe mennesker som på ulike måter er vanskeligstilte på boligmarkedet. Det kan være personer med helserelaterte eller sosiale behov, og kommunen bosetter også mange flyktninger - særlig mange ukrainere de siste tre årene.

Hvem er i målgruppa for tilvisningsavtaler og hvilke kjennetegn har gruppa?

Husstander som trenger bistand for å tegne trygge og stabile leieavtaler er ofte barnefamilier med behov for to eller tre soverom. Det kan også være enslige eldre, uføre eller andre med helserelaterte utfordringer, med behov for ett soverom. Mange har en begrenset inntekt og økonomisk situasjon, som gjør det vanskelig å velge på øverste hylle på leiemarkedet. Kommunen ønsker å bistå slike husstander med å tegne trygge og stabile leieavtaler på det private leiemarkedet, til en overkommelig husleie.

Laila Gustavsen

Daglig leder i Øvre Eiker kommunale eiendom KF