Ny badebrygge med stupebrett på Sundhaugen

Det vakte mange reaksjoner da kommunen besluttet å fjerne stupebrettet på Sundhaugen av sikkerhetsmessige årsaker. Nå har vi gleden av å informere om at et nytt alternativ er på plass!

Kommunen måtte handle raskt og fjerne stupebrettet på Sundhaugen da en rapport viste at sikkerhetskravene ikke lenger var oppfylt. Dette vakte til dels sterke reaksjoner blant innbyggerne, blant annet på sosiale medier. Kommunen har undersøkt mulighetene for å få det gamle stupebrettet på plass før årets sesong, men har blitt nødt til å konkludere med at dette ikke lar seg gjøre grunnet kompleksiteten ved å bygge ny konstruksjon.

Vi har full forståelse for at det er kjedelig å miste stupetilbudet, men ber om forståelse for at sikkerheten måtte prioriteres. Nå har kommunen, sammen med Øvre Eiker Energi, kastet seg rundt og spleiset på en flytende badebrygge med stupebrett. Brygga ble anskaffet på rekordtid, og lagt ut av engasjerte medarbeidere. Brygga ble åpnet 7. juli og er nå klar til bruk ut sesongen. Dette er et midlertidig tiltak, mens vi fortsetter med å jobbe for å få på plass et nytt permanent brett før neste sesong.

Kommunalsjef for Kultur og samfunnsutvikling i Øvre Eiker kommune, Susanne Vist, ønsker å takke Øvre Eiker Energi for at de ønsket å bli med på spleiselaget, og synes det er gøy at vi har klart å få på plass et tilbud til de stupeglade før årets sesong.

Dybden der brygga er lagt ut er på ca. 6-7 meter -  det dobbelte av kravet, så her skal det være trygt å stupe. - Dette hadde ikke gått uten engasjerte og dyktige fagarbeidere som har stupt i det og fått på plass brygga, så all honnør til dem. Det er artig å se at den allerede er tatt i bruk, og jeg håper folk vil kose seg med det nye tilbudet på Sundhaugen, god sommer, avslutter tjenesteleder for vei og park, Andreas Birkeland.