Ta Matveien til Lier i august

28. august samles fagfolk, folkevalgte og andre interesserte til en tettpakket og ikke minst smakfull dag på Store Gilhus gård der vi snakker om noe av det aller viktigste: Mathelse, matsikkerhet og mat som næring - i dobbelt forstand! Skaff deg billett før prisen går opp 1. juni!

Liers ordfører Kjetil Kivle åpner konferansen sammen med Matveiens nye partner-kommuner: Drammen, Holmestrand og Øvre Eiker. I år har nemlig Matveien lagt på seg litt. Lier er fortsatt vertskommune, men med tre nye kommuner med på laget, og Buskerud Bondelag og Buskerud fylkeskommune som støttespiller, er Matveien blitt en enda bredere fagdag.

Programmet, som fortsatt kommer til å oppdateres jevnlig frem til august, er fullstappet av engasjerte og kunnskapsrike foredragsholdere. Her er noen av dem du får møte i år:

• Anders Hørthe, Syllings og Norges fremste produsent av økologiske salater og grønnsaker, snakker om jordhelse og matkvalitet.
  • Robert Mood, tidligere president i Norges Røde Kors og generalløytnant i Forsvaret, kommer. Han mener beredskap begynner i åkeren.
  • Petter Haas Brukbakk, administrerende direktør NHO Mat og Drikke, presenterer tiltak
    og virkemiddelbruk for å redusere matsvinn.
  • Dordi Lerum, norsketarianer, student og Sp-politiker rapporterer fra sitt prosjekt som går
    ut på å bare spise og drikke norsk-produserte produkter.
  • Jeannette Platou, programleder i NRK, vil lede en samtale med Heidi Bjerkan, Credo-gründer og Jon Fredrik Skauge, smørekspert fra Fannrem gård, om hvorfor de brenner
    for å bevare norske mathåndverkstradisjoner.
  • Aass bryggeri, Norges eldste bryggeri har lange tradisjoner for innovasjon og produserer kortreist kvalitetsøl i tett samarbeid med landbruket. Bryggeriet mener forbrukerne bør
    vite hvor ølet deres er brygget og tappet.
  • Konkurransetilsynets Erlend Smedsdal forteller om betydningen av konkurranse i verdikjeden for mat.
  • Eirik Fure, leder godskunder Bane NOR, vil gi oss et innblikk i transport av mat på skinner.
  • ASKO, Norges største distributør av varer, forteller om logistikk og forsyning på helt nye måter.

Sist, men ikke minst, får du regionens deiligste og mest kortreiste lunsj! Denne gang blir det lunsj med Michelinstjerne-støv. I år er det kokk og ærespresident i Bocuse d’Or, Heidi Bjerkan, som skal komponere måltidet med det beste lokalt landbruk kan by på.

Huk av dagen i kalenderen. Melder du deg på før 1. juni, får du early-bird-rabatt og betaler kun 950 kroner for hele gildet. Fra 1. juni øker prisen til 1250 kroner.

For mer informasjon eller innspill, ta kontakt med Lier kommune sin prosjektleder for Matveien:
Inger Bondevik Grimm
Epost: inger.grimm@outlook.com