Utreder tiltak for flere tog Oslo-Kongsberg

Hva må til for å få flere togavganger fra Oslo til Hokksund og Kongsberg? En utredning i regi av Buskerudbyen i høst skal gi svar.

Jernbanedirektoratet vil ikke prioritere dobbeltspor på strekningen Drammen-Hokksund i ny Nasjonal transportplan. For å komme videre i saken, har fylkeskommunen nå tatt initiativ til en utredning i regi av Buskerudbysamarbeidet. Konkrete forslag til løsninger er tidligere spilt inn til Jernbanedirektoratet både fra Viken fylkeskommune, Kongsberg kommune og Buskerudbyen.  I utredningen skal det sees nærmere på disse forslagene og nye.

– Flere togavganger er helt nødvendig for å utnytte fortrinnet med ti jernbanestasjoner som binder bybåndet i Buskerudbyen sammen. Alle aktuelle tiltak for å øke frekvensen må vurderes grundig, sier Olav Skinnes, fylkesråd for samferdsel i Viken fylkeskommune.

– Økt frekvens på den eksisterende togstrekningen mellom Oslo og Kongsberg er i tråd med regjeringens mål om å få mer ut av infrastrukturen vi allerede har, og få mer for pengene, legger Skinnes til.

Les hele saken på Buskerudbyens nettsider