Hopp til hovedinnhold
Hopp til søkeboks
Hopp over båndkommandoer
Logg på

Vedtekter for kommunale barnehager

Rita Skjønberg Kløverød Endret:14.02.2019 08:43

§1 FORMÅL


Barnehagen skal i samsvar og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek,
og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene.

Barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. De skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barna skal utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. De skal ha rett til medvirkning tilpasset alder og forutsetninger.

Barnehagen skal møte barna med tillit og respekt, og anerkjenne barndommens egenverdi. Den skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for
fellesskap og vennskap. Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering. (Lov om barnehage § 1, ikrafttredelse 01..08.10)

§2 EIERFORHOLD

Kommunale barnehager eies og drives av Øvre Eiker kommune.

§3 OPPTAKSMYNDIGHET

Øvre Eiker kommune er opptaksmyndighet.

§4 OPPTAKSKRETS

Øvre Eiker kommune.​

§5 OPPTAKSKRITERIER


Barn med rettigheter etter Lov om barnehager § 13 har prioritet ved opptak. Samme lov § 12a gir fra 2009 barn som fyller ett år senest innen utgangen av august det året det søkes om barnehageplass, etter søknad, rett til å få plass i barnehage fra august i samsvar med denne loven med forskrifter. Barn født i september, oktober eller november har rett til barnehageplass i løpet av den måneden barnet fyller ett år. Barnet har rett til plass i barnehage i den kommunen der det er bosatt. For søkere som skal flytte til Øvre Eiker, må søker ha bostedsadresse i Øvre Eiker kommune på oppstartstidspunktet for å kunne ta i bruk tildelt barnehageplass. Søkere fra andre kommuner kan benytte barnehagetilbudet i Øvre Eiker kun ved overkapasitet (se også §6 vedr opptaksperiode).
Loddtrekning under prioriteringskode 90, tar utgangspunkt i andel barn over og under 3 år som den enkelte barnehage ut fra godkjenning, areal og bemanning er planlagt for. Tallene for den enkelte barnehage skal være dokumentert i barnehagens planverk.
Opptakskriteriene benyttes som objektive kriterier i alle vurderinger rundt opptak, for eksempel tildeling av oppstartstidspunkt.

Prioriteringskode 10

Barn med nedsatt funksjonsevne har rett til prioritet ved opptak i barnehage. Det skal foretas en sakkyndig vurdering for å vurdere om barnet har nedsatt funksjonsevne.

Prioriteringskode 20

Barn som det er fattet vedtak om etter lov om barneverntjenester §§ 4-12 og 4-4 annet og fjerde ledd, har rett til prioritet ved opptak i barnehage.

Prioriteringskode 10 og 20 er likestilte.


Prioriteringskode 40

Barn eller familier med særskilt behov for barnehageplass, herunder barn med minoritetsspråklig bakgrunn. Behovet må dokumenteres av sakkyndig instans. (Sakkyndig instans i dette tilfelle kan for eksempel være helsestasjon, barnevern, sosialkontor, lege.)

Prioriteringskode 50

Barn som går inn i, eller er i, siste år før skolestart

Prioriteringskode 60

Endring av plasstørrelse for barn som allerede har plass.

Prioriteringskode 70

Søsken til barn som allerede har plass på opptakstidspunktet.

Prioriteringskode 80

Barn som har plass i familiebarnehage frem til det året de fyller 3 år.

Prioriteringskode 90

For barn på venteliste som ikke har særskilt grunnlag for prioritering, vil det bli foretatt loddtrekning for å avgjøre hvilke av barna som får plass. Loddtrekningen foretas separat for barn over og under 3 år.


§6 OPPTAKSPERIODE

Hovedopptak gjennomføres med søknadsfrist 1.mars. I tillegg har barnehagene løpende opptak gjennom året, ved ledige plasser.
Barn som tas opp, har plassen fram til 31. juli det året barnet begynner på skole, eller inntil den sies opp skriftlig (se § 7).
Barn, bosatt i andre kommuner som har fått plass i Øvre Eiker, tildeles plass for ett år av gangen.

§7 OPPSIGELSESFRIST


Oppsigelse av plass skal skje via nettportalen før den 1. i måneden før den måneden barnet skal slutte. Søknad om økt plass behandles etter samme prosedyre som ved tildeling av plass.
Søknad om redusert plass gjennom barnehageåret, kan innvilges dersom den ledige deltidsplassen kan fylles opp igjen innenfor barnehagens godkjenning og pedagogiske bemanning. Oppsigelsesfrist er også her 1 måned
Barn som flytter fra kommunen, beholder barnehageplassen ut det aktuelle barnehageåret.
Barnehageplass sies opp av eier ved 1 måneds utestående betaling. Oppsigelsestiden er 1 måned.

§8 FORELDREBETALING

Foreldrebetalingen fastsettes av kommunestyret. Betalingen er oppad begrenset til makspris, jf. Forskrift for foreldrebetaling (fastsatt ved kgl.res. 16. desember 2005 med hjemmel i lov 17. juni nr. 64 om barnehager)
Årssummen deles over 11 måneder. Juli er betalingsfri måned.

Ved henting etter barnehagens stengetid påløper det et gebyr på kr 250,- pr påbegynte kvarte time. Ved førstegangs hendelse gis det ikke tilleggsavgift.
Særskilt misbruk av hentetiden kan føre til oppsigelse av plassen

Det gis søskenmoderasjon. Det innkreves full betaling for det eldste barnet, 30 % moderasjon for barn nummer to og 50 % for øvrige søsken i barnehage. Oppholdsavgiften forfaller til betaling den 20. i måneden. Ved for sen betaling påløper morarenter og evt. purregebyr.
I tillegg til oppholdsavgiften kommer en fast sum pr. måned for utgifter til mat/frukt. Summen fastsettes av barnehagens samarbeidsutvalg.


Det kan søkes om økonomisk støtte til barnehageplass. Foreldrebetalingen skal for første barn i barnehage utgjøre maksimalt seks prosent av husholdningens samlede inntekt. Det søkes om reduksjon i foreldrebetalingen for ett barnehageår av gangen.
Søknaden skal inneholde det siste årets selvangivelse og skattepliktig kapital- eller personinntekt som ikke er forhåndsutfylt. Dersom søker ikke kan legge frem selvangivelse eller ved vesentlig og varig endring i husholdningens inntekt i forhold til siste års selvangivelse, kan søker legge frem annen dokumentasjon for inntekt. Som en husholdning etter tredje ledd regnes ektefeller, registrerte partnere og samboere. Bor et barn fast hos begge foreldrene, skal foreldrebetalingen beregnes ut fra inntekten til den forelderen som har samme folkeregisteradresse som barnet (jf. forskrift om foreldrebetaling).
Kommunen skal i tillegg gi fritak for foreldrebetaling for 20 timer per uke til alle tre-, fire- og femåringer i husholdninger med en samlet personinntekt, etter skatteloven kapittel 12, og skattepliktig kapitalinntekt under en inntektsgrense fastsatt av Stortinget. Tilsvarende gjelder for barn med utsatt skolestart. Denne ordningen er også søknadsbasert.

 

§9 BEMANNING / LEKE- OG OPPHOLDSAREAL

Barnehagene har godkjent leke- og oppholdsareal og bemanning i henhold til §§10, 17 og 18 i merknader til Lov om barnehager og Forskrift om pedagogisk bemanning.
Arealnorm er fastsatt til 4m² for barn over 3 år og 5,2m² for barn under 3 år. Natur- og friluftsbarnehager har arealnorm på 3m² for barn over 3 år.

§10 ÅPNINGSTID

Barnehagens åpningstid er 10 timer pr. dag.
Barnehagen er stengt 5 planleggingsdager pr. år. Julaften og nyttårsaften er barnehagen stengt. Onsdag før skjærtorsdag stenger barnehagen kl.12.00

Barnehagene er stengt i uke 29 og 30.
Alle barn skal ha 4 ukers ferie i løpet av året, hvorav 3 om sommeren (mai-august/mai-juli for skolestartere).

§11 FORELDREMEDVIRKNING

For å sikre samarbeidet med barnas hjem, skal hver barnehage ha et foreldreråd og et samarbeidsutvalg i henhold til Lov om barnehager § 4. Foreldrerådet består av foreldre/foresatte til alle barna i barnehagen. Samarbeidsutvalget består av 2 valgte representanter for foreldre/foresatte og 2 ansatte i barnehagen.
Det velges 1 representant til samarbeidsutvalget i hver av de kommunale barnehagene av
og blant kommunestyrets medlemmer.

§12 TAUSHETSPLIKT/OPPLYSNINGSPLIKT

Taushetsplikten er hjemlet i Lov om barnehager § 20. For virksomheter etter denne lov, gjelder reglene for taushetsplikt i forvaltningsloven §§ 13 til 13f tilsvarende.
De ansatte har også opplysningsplikt jf. §§ 21 og 22 i Lov om barnehager.

§13 RUTINER FOR INTERNKONTROLL

I henhold til forskrift om internkontroll pr 01.01.97, hjemlet i Lov om arbeidsmiljø, brannvern, produktkontroll og en rekke andre lover, har barnehagen utarbeidet rutiner som angår HELSE, MILJØ OG SIKKERHET. Dokumentasjon er tilgjengelig i den enkelte barnehage og er fysisk plassert på styrers kontor.

Opprettet: 06.12.2013 11:04