Familiehjelpa er et lavterskeltilbud til familier som trenger koordinerte tjenester over tid. Familiehjelpa skal sikre tidlig og koordinert innsats, riktig hjelp på riktig nivå.
Familiehjelpa er en kartleggingstjeneste hvor familier kan henvende seg. Skoler, barnehager og støttetjenestene kan også ta kontakt på vegne av familien med samtykke. Samtykkeskjema finner du i verktøykassa. Familiene skal oppleve at det er en dør inn til tjenestene, og koordinert hjelp for de som har behov for støtte fra flere tjenester. Familiehjelpa er organisert under virksomhetsleder i oppvekst.
Du kan ringe familiehjelpa mellom kl. 13-15 alle hverdager. Det er utarbeidet prosedyrer for arbeidet som familiehjelpa og familiekontakt skal følge. Familiehjelpa brukes også som en drøftingstelefon for ansatte.
Fremgangsmåte:
Familien eller tjenesten henvender seg til familiehjelpa på telefon. Familien får tilbud om en samtale og det avtales hvem fra tjenestene som inviteres med. Det er familien som forteller hva som er viktig for dem. Vi skal lytte. Sammen ser vi på behovet og hvilke tjenester som kan hjelpe. Familiehjelpa kontakter tjenestene og kobler på oppfølgingsansvarlig eller barnekoordinator ved behov. Sammen avklares det hvem som gjør hva i arbeidet videre.
Målet med familiehjelpa er:
- Kartlegge behov tidlig og raskt koble på tjenester som familien har behov for
- Bidra til bedre tverrfaglig samarbeid rundt familiene hvor tjenestene jobber som et lag, sørger for fremdrift og evaluering av tiltak
- Ved behov utnevne barnekoordinator eller oppfølgingsansvarlig
Viktige begreper i familiehjelpa:
- Investere i familien – Sammen med familien blir vi enige om hva som er behovet/problemet som det skal gjøres noe med. Familien og tjenestene blir enige om hvem som skal gjøre hva.
- Tillitsperson – Dette skal være en person som familien har tillit til, og som kan bistå dem på alle nivåer, for eksempel i møter med tjenestene. Dette skal ikke være en ansatt. Familien kan gi fullmakter til en tillitsperson som skal følge opp deres sak.
- Tidlig innsats – Tidlig innsats må forstås både som innsats på et tidlig tidspunkt i barns liv, og tidlig inngripen når problemer oppstår eller avdekkes, jf. Meld. St 6 (2019-2020) «Tett på- tidlig innsats og inkluderende felleskap i barnehage, skole og SFO». Det dreier seg altså om å redusere risiko for større problemer og utenforskap senere i barnets liv.
Publisert 16.05.2024 10.03
Sist endret 02.09.2024 12.34