Vann- og avløpsgebyrer

Her finner du informasjon om vann- og avløpsfaktura, eierskifte og ofte stilte spørsmål. Forbruk for vann og avløp blir fakturert etterskuddsvis tre ganger i året, etter vannmåleravlesing.

Gebyrer for vann og avløp

Vann- og avløpstjenestene i kommunen drives etter selvkostprinsippet. Det vil si at alle utgifter både til drift og investeringer skal dekkes 100 prosent gjennom gebyrene til abonnentene. Det er ikke tillatt å kreve mer i gebyr enn det som faktisk blir brukt. Hvis tjenesten har overskudd ett år, skal avgiftene settes ned. Det er en begrenset mulighet til oppsparing av midler til fremtidige investeringer. I løpet av en femårsperiode skal kostnadene være de samme som inntektene.

Priser for vann og avløp finner du i Øvre Eiker kommunes gebyroversikt

Lavere moms på vann og avløp

Merverdiavgiften (mva) for vann og avløp ble redusert fra 25 prosent til 15 prosent den 1. juli 2025. Dette ble gjort i forbindelse med behandlingen av Statsbudsjett for 2025. Dette gjør at fakturaen som sendes ut i slutten av september har flere linjer enn normalt, fordi momsen er høyere i første periode. Prisen blir derfor også noe lavere for siste periode.

Faktura

Du kan velge ulike måter å motta faktura fra Øvre Eiker kommune. Vær oppmerksom på at avtalen er mellom deg og din bank. Kommunen kan ikke stoppe, endre eller involveres i disse avtalene. Les mer om de ulike betalingsmåtene lenger ned på siden.  Du kan logge deg inn på Mine faktura og se på dine tidligere fakturaer og om de er betalt:

Mine faktura

Ofte stilte spørsmål - faktura for vann og avløp

Betalingsmåter

Du kan velge ulike måter å motta faktura fra Øvre Eiker kommune. Betalingsavtaler må opprettes i bank/nettbank. Kommunen kan ikke hjelpe deg med oppretting/endring i disse avtalene. Du kan lese mer om de ulike avtaletypene under.