Ser nærmere på alle stasjonene i Buskerudbyen

Alle de ti jernbanestasjonene i Buskerudbyen er oppe til en slags eksamen i sommer. Hensikten er å få en oversikt over små og store tiltak som kan gjøre det enda mer attraktivt å reise kollektivt.

– Skal vi lykkes med samferdsel, så må vi samarbeide, sier Sefrid Jakobsen, fagdirektør for mobilitet og samfunn Østlandet i Jernbanedirektoratet.

Det er tidlig morgen på et av Bane Nors møterom ved jernbanestasjonen i Drammen. Utenfor jobbes det iherdig videre med ombyggingen av stasjonen. Rundt bordet sitter rundt 20 representanter fra partnerne i Buskerudbysamarbeidet og Bane Nor.

Dagens program: Befaring på jernbanestasjonene i Kongsberg, Hokksund, Drammen sentrum, Brakerøya og Lier. De fem andre tas i neste runde.

Initiativtaker er Jernbanedirektoratet. I forkant har kommunene og Brakar spilt inn aktuelle problemstillinger og hva de mener bør forbedres ved «sine» stasjoner. Det dreier seg om alt fra infrastrukturtiltak, skilting og universell utforming.

Nå skal stasjonsområdene tas nærmere i øyensyn: Hvilke tjenester finnes allerede på knutepunktene og hvordan kan de utvikles videre? Hva er realistisk å få ordnet opp i på kort og litt lengre sikt, og hva kan partene få til i fellesskap om det samarbeides enda bedre?

– De ti jernbanestasjonene utgjør ryggraden i kollektivtilbudet i Buskerudbyen. Det vil vi bygge videre opp under. Derfor er det veldig positivt at Jernbanedirektoratet har tatt initiativ til denne befaringen, sier Alberte Ruud, daglig leder av Buskerudbysamarbeidet.

Klikk her for å lese hele saken på buskerudbyen.no