Når du sletter seksjoneringen på en eiendom, eier du ikke lenger en seksjon, men en andel av grunneiendommen. Hvis det kun er noen seksjoner som skal slettes, gjøres dette ved en reseksjonering.
Hvordan slette seksjonering?
Du kan søke om sletting av seksjonering ved å fylle ut skjema "Begjæring om opphevelse av seksjonering" eller ved å sende inn en søknad i et vanlig brev.
Fyll ut skjema - Begjæring om opphevelse av seksjonering (PDF, 114 kB)
Søknaden må inneholde:
- fullt navn og fødselsnummer til samtlige seksjonseiere
- kommunenavn
- gårds- og bruksnummer
- en tekst som beskriver at man ønsker å slette seksjoneringen på eiendommen
Alle seksjonseierne må skrive under på søknaden og navnene må gjentas med blokkbokstaver. Alle signaturer må være i original.
Dette må du sende inn sammen med søknaden
- Samtykke til sletting av seksjonering fra samtlige panthavere og urådighetshavere hvis du har en urådighet tinglyst på eiendommen.
Det må komme klart frem at det er sletting av seksjonering panthaverne samtykker til. Hvis du er usikker på om det ligger en tinglysingssperre på eiendommen kan du kontakte Kartverket eller kontrollere grunnboken selv. Alle samtykker må ha originale signaturer.
Klikk her for å se hva som er tinglyst på eiendommen din.
Hvor sendes søknaden?
Send søknaden og vedlegg i to eksemplarer med originale signaturer til Øvre Eiker kommune, Geodata, Postboks 76, 3301 Hokksund.
Alternativt kan du levere søknaden på rådhuset i kommunens servicesenter, Stasjonsgata 24, 3300 Hokksund.
Hva koster det?
Hva skjer videre?
Vi fører krav om sletting av seksjonering inn i matrikkelen og sender melding om slettingen til Kartverket for tinglysing. Etter tinglysing sender vi ut matrikkelbrev for eiendommen.
Kontakt oss
Geodataavdelingen
E-post: post@ovre-eiker.kommune.no
Telefon: 32 25 10 00