Hokksund er hovedstaden i Øvre Eiker, og et trafikalt knutepunkt for regionen. Byen har store, ledige utviklingsarealer tett opp til kollektivknutepunktet, som er Hokksund stasjon. Næringsplanen har som et mål å tilrettelegge for en utvikling av Hokksund sentrum som “regionens mest attraktive sted for handel og sosialt samvær”.
Manglende avklaringer og framdrift i statlige investeringer i jernbane og vei er en vesentlig hindring for utvikling av Hokksund, og for at kommunen skal kunne ivareta sine forpliktelser i samordnet areal- og transportutvikling og Areal- og transportplanen for Buskerudbyen.
Sentrumsplan for Hokksund ble vedtatt 2018. Det er en ambisiøs plan som åpner for en betydelig fortetting av stasjonsbyen. Flere prosjekter er i ferd med å bli realisert og andre er nå i planfasen. Økt befolkningstetthet i sentrum vil gi grunnlag for etablering av et bredere utvalg av forretninger, servering og annen servicevirksomhet.
Utvikling av det offentlige rom, med særlig stor vekt på møteplasser og uterom for alle aldersgrupper for samvær, arrangementer, bevegelse og leik, vil være en viktig rolle for kommunen og private aktører.
Hokksund er vårt administrasjonssenter og har hatt bystatus siden 2002. Stedet ble etablert nær sundstedet ved elva, på østsiden av dagens sentrum. Byen som vi kjenner i dag, er den tradisjonelle stasjonsbyen som på fra begynnelsen av 1900-tallet utvikla seg mellom den nye brua og jernbanestasjonen. Butikker og handel i første etasje, og boliger i andre etasje.
Hokksund fikk gjennom to store statlige utviklingsprosjekter først på 1990-tallet, et oppsving. Det ble investert og gjennomført større fysiske tiltak basert på stedsanalyse som metode. Her ble mye av grunnlaget for dagens sentrumsplan lagt.
Selv om byen har store arealer for utvikling, har mye av satsningen fram til nå skjedd utenfor de mest sentrale delene av byen. Leilighetsbygging i randsonene bidrar til at et langstrakt sentrumsområde kan fremstå som enda mer utflytende. Nasjonale endringer i handlemønster, økt netthandel, og nedleggelse av «bransje-butikker» i småbyene, påvirker nå også småbypreget i den lange miljø- og handlegata I Hokksund.
Vi oppfatter at Hokksund har et godt omdømme, og fremstår som attraktivt for fremtidig boligutvikling. Mye av dette skyldes nok den sentrale beliggenheten, og pendleravstanden til Oslo-regionen. Utbyggere fra andre deler enn Eiker satset nå også på boligutvikling i Hokksund. Det har de siste årene vært et markert taktskifte i utbygging rundt knutepunktet med utgangspunkt i Sentrumsplanen. Det skjer også spennende utvikling med arealene nær knutepunktet på sørsida av sporene.
Drammenselva har et større potensiale enn det laksefiskerne har oppdaget! Elva og elvebredden har arealer for rekreasjon og opplevelser, både for dem som skal bo her, og for dem som besøker byen. Campingplassen her har gjennom flere tiår vært med på å utvikle deler av elvebredden til glede for både gjestene på plassen som kommer for å fiske laks, og byens egne innbyggere. Bidraget har resultert i ca. 70 000 gjestedøgn per år og mye «liv og røre» i sommerhalvåret, med «By og laksefestivalen» som et høydepunkt. Det statlige programmet for å utrydde gyro fra Drammensvassdraget vil bli gjennomført de nærmeste årene, og vil kunne gjenreise elva som en topp lakseelv.
En oppgave for Hokksund bør være å markere seg enda tydeligere som kommunens hovedstad for innbyggerne i Øvre Eiker. Sammen med offentlig og privat tjenestetilbud må målsettingen være at handel, kultur og opplevelser kunne utvikles på en måte som tiltrekker seg innbyggerne fra hele kommunen. Dette vil trolig være en nødvendig forutsetning også for at Hokksund fortsatt skal kunne ivareta viktige regionale funksjoner.
Det er gode arealreserver i gjeldende kommuneplan. Det har i flere kommuneplanperioder vært enighet mellom kommunen og statlige myndigheter at den framtidige utviklingsretningen for Hokksund er østover. Denne utbyggingsretningen bekreftes gjennom dette forslaget til kommuneplan. Forslaget om Ullernskogen som nytt areal for bolig er i samsvar med etablert enighet om utbyggingsretning.
VI SKAL
• planlegge og bygge en bypark med tilbud for alle som besøker og bor i Hokksund
• tilrettelegge for at elvebredden blir mer tilgjengelig med stier og broer
• gjøre det attraktivt og trivelig å handle og besøke Hokksund
• legge til rette for et godt samarbeidsforum for handel, utbyggere og grunneiere i Hokksun
• gjennom ny parkeringspraksis, sørge for at det er tilgjengelige parkeringsplasser for dem som skal handle og få utført tjenester i Hokksund, og samtidig stimulere til økt bruk av kollektivtransport
• bygge ny barneskole
• planlegge utvikling av Eikertun-området