Her finner du informasjon om vann- og avløpsfaktura, eierskifte og ofte stilte spørsmål. Vann og avløp blir fakturert tre ganger i året.
Gebyrer for vann og avløp
Vann- og avløpstjenestene i kommunen drives etter selvkostprinsippet. Det vil si at alle utgifter både til drift og investeringer skal dekkes 100 prosent gjennom gebyrene til abonnentene. Det er ikke tillatt å kreve mer i gebyr enn det som faktisk blir brukt. Hvis tjenesten har overskudd ett år, skal avgiftene settes ned. Det er en begrenset mulighet til oppsparing av midler til fremtidige investeringer. I løpet av en femårsperiode skal kostnadene være de samme som inntektene.
Priser for vann og avløp finner du i Øvre Eiker kommunes gebyroversikt
Faktura
Du kan velge ulike måter å motta faktura fra Øvre Eiker kommune. Vær oppmerksom på at avtalen er mellom deg og din bank. Kommunen kan ikke stoppe, endre eller involveres i disse avtalene.
Les mer om de ulike betalingsmåtene under.
Ofte stilte spørsmål - faktura for vann og avløp
Fakturaen blir sendt til tinglyst huseier som er ansvarlig for gebyrene.
Ikke betalte gebyrer er en heftelse ved eiendommen, og kommunen har legalpant i eiendommen for disse gebyrene.
Fastledd vann og fastledd avløp er den faste delen av gebyret og beregnes per boenhet i boligen. Målt vann (a-konto) er ditt forbruk av vann målt i kubikkmeter for perioden det gjelder.
Forrige års forbruk danner grunnlaget for neste års a-konto, det vil si et stipulert forbruk.
1 kubikkmeter = 1000 liter.
Vi sender ut faktura tre ganger i året.
- Første fakuta har forfall ca. 1. mars og gjelder for perioden 1. januar - 30. april.
- Andre faktura har forfall ca. 1. juli og gjelder for perioden 1. mai - 31. august.
- Tredje faktura har forfall ca. 1. november og gjelder for perioden 1. september - 31. desember.
Nei, vi gir ikke betalingsutsettelse på vann- og avløpsgebyrene.
Ønsker du å klage på fakturaen, sender du en epost til oss.
Det er viktig at fakturaen blir betalt til forfall selv om du har levert klage, ellers vil prisen øke med gebyr til purring og inkasso. Hvis klagen blir tatt til følge, vil du få tilbakebetalt beløpet.
Tinglyst eier som er død, vil fortsatt være registrert som eier og regningsmottaker inntil eiendom er tinglyst over på ny eier. Dersom du er oppnevnt som kontaktperson for boet/eiendommen og skal håndtere fakturaer, må vi få beskjed om dette så fort det er i orden fra skifteretten.
Hvis du ønsker en kopi av fakturaen din, kan du gå på Min Side og hent ut dine fakturaer selv. Alternativt kan du ta kontakt med oss på epost.
Ved for sen betaling vil kravet bli sendt til vår samarbeidspartner for innkrevning, Kredinor. Det påløper purregebyr og renter i henhold til inkassoloven.
Kommunen får automatisk melding om nye eiere etter at tinglysning er utført.
Det blir ikke foretatt avregning i forbindelse med eierskifte. Dette må foretas mellom selger og kjøper, eventuelt via eiendomsmegler.
Betalingsmåter
Du kan velge ulike måter å motta faktura fra Øvre Eiker kommune. Betalingsavtaler må opprettes i bank/nettbank. Kommunen kan ikke hjelpe deg med oppretting/endring i disse avtalene. Du kan lese mer om de ulike avtaletypene under.
eFaktura er en elektronisk faktura som sendes til din bank, og hvor du må logge inn i din nettbank og godkjenne betalingen. Du oppretter avtale om eFaktura under Opprett eFakturaavtale i din nettbank. Benytt eFakturareferanse nederst på siste faktura. Ta kontakt med banken om du trenger hjelp.
AvtaleGiro er en elektronisk faktura som sendes til din bank og hvor fakturert beløp automatisk blir trukket på din konto på dato for forfall.
Du oppretter avtale om AvtaleGiro under Opprett AvtaleGiro i din nettbank. Referansenummer er de 7 første sifrene i KID-nummeret på din siste mottatte faktura fra Øvre Eiker kommune.
Vær oppmerksom på at dersom du legger inn beløpsgrense for avtalen i din nettbank, vil den valgte beløpsgrensen gjelde for alle fakturaer som mottas fra Øvre Eiker Kommune kommune. Ta kontakt med banken om du trenger hjelp.
Faktura i Vipps er en elektronisk faktura som sendes til Vipps-appen på din smarttelefon, og hvor du må godkjenne betalingen i appen.
Du må laste ned og installere Vipps på din smarttelefon. Du må aktivt velge om du ønsker å motta eller slå av for mottak av regninger i Vipps. Ta kontakt med banken om du trenger hjelp.
Du kan velge å motta faktura fra oss i Digipost. Du må da ha eller opprette digital postkasse gjennom Digipost først. All kommunikasjon fra stat og kommune vil da komme til din digitale postboks, med mindre du har motsatt deg dette via Altinn. Ta kontakt med Posten om du trenger hjelp.