Her finner du informasjon om vann- og avløpsfaktura, eierskifte og ofte stilte spørsmål. Forbruk for vann og avløp blir fakturert tre ganger i året.
Gebyrer for vann og avløp
Vann- og avløpstjenestene i kommunen drives etter selvkostprinsippet. Det vil si at alle utgifter både til drift og investeringer skal dekkes 100 prosent gjennom gebyrene til abonnentene. Det er ikke tillatt å kreve mer i gebyr enn det som faktisk blir brukt. Hvis tjenesten har overskudd ett år, skal avgiftene settes ned. Det er en begrenset mulighet til oppsparing av midler til fremtidige investeringer. I løpet av en femårsperiode skal kostnadene være de samme som inntektene.
Priser for vann og avløp finner du i Øvre Eiker kommunes gebyroversikt
Faktura
Du kan velge ulike måter å motta faktura fra Øvre Eiker kommune. Vær oppmerksom på at avtalen er mellom deg og din bank. Kommunen kan ikke stoppe, endre eller involveres i disse avtalene.
Les mer om de ulike betalingsmåtene lenger ned på siden.
Ofte stilte spørsmål - faktura for vann og avløp
Fastledd er uavhengig av forbruket og kan betegnes som et abonnement. Fastleddet reguleres en gang i året avhengig av kostandene knyttet til å levere vann- og avløpstjenestene. Det er et fastledd for vann og et for avløp per boenhet.
Fastledd er ment å dekke en andel av kommunens faste utgifter til å produsere drikkevann og rense avløpsvann.
Fakturaen blir sendt til tinglyst huseier som er ansvarlig for gebyrene.
Ikke betalte gebyrer er en heftelse ved eiendommen, og kommunen har legalpant i eiendommen for disse gebyrene.
Fastledd vann og avløp er den faste delen av gebyret og beregnes per boenhet. Målt vann er ditt forbruk av vann målt i kubikkmeter for perioden det gjelder. Dette avhenger av hva du har avlest vannmåleren til.
Vi sender ut faktura hver måned. Ni av fakturaene i året er fastledd, og tre av fakturaene i året vil være både forbruk og fastledd. Fakturaen som inneholder forbruk er basert på avlesning du har avgitt, og sendes ut i starten av januar, og slutten av mai og september.
Nei, vi får ikke delt opp fakturaen, eller gitt betalingsutsettelse på vann- og avløpsgebyrer. Ved for sen betaling vil kravet automatisk bli sendt til vår samarbeidspartner for innkreving, Kredinor. Her er det som oftest mulig å få til en avtale om betaling. Purregebyr og renter tilkommer i henhold til inkassoloven.
Ønsker du å klage på fakturaen, sender du en epost til va.faktura@ovre-eiker.kommune.no.
Det er viktig at fakturaen blir betalt til forfall selv om du har levert klage, ellers vil prisen øke med gebyr til purring og inkasso. Hvis klagen blir tatt til følge, vil du få tilbakebetalt beløpet.
Er tinglyst eier er død, vil vedkommende allikevel være registrert som eier og regningsmottaker inntil eiendom er tinglyst på ny eier. Er du oppnevnt som kontaktperson for boet/eiendommen blir du automatisk registrert hos oss som mottaker av fakturaene. Selv om banken stenger den avdødes bankforbindelser, vil en avtalegiro eller eFaktura -avtale fortsatt være løpende, men beløpet vil ikke bli trukket fra kontoen. Du må ta kontakt med oss for å få en fakturakopi.
Ved for sen betaling vil kravet bli sendt til vår samarbeidspartner for innkrevning, Kredinor. Det vil påløpe purregebyr og renter i henhold til inkassoloven.
Det blir ikke foretatt avregning i forbindelse med eierskifte. Dette må foretas mellom selger og kjøper, eventuelt via eiendomsmegler. Kommunen får automatisk melding om nye eiere etter at tinglysning er utført. Den som er tinglyst eier på faktureringstidspunktet vil motta fakturaen.
Betalingsmåter
Du kan velge ulike måter å motta faktura fra Øvre Eiker kommune. Betalingsavtaler må opprettes i bank/nettbank. Kommunen kan ikke hjelpe deg med oppretting/endring i disse avtalene. Du kan lese mer om de ulike avtaletypene under.
eFaktura er en elektronisk faktura som sendes til din bank, og hvor du må logge inn i din nettbank og godkjenne betalingen. Du oppretter avtale om eFaktura under Opprett eFakturaavtale i din nettbank. Benytt eFakturareferanse nederst på siste faktura. Ta kontakt med banken om du trenger hjelp.
AvtaleGiro er en elektronisk faktura som sendes til din bank og hvor fakturert beløp automatisk blir trukket på din konto på dato for forfall.
Du oppretter avtale om AvtaleGiro under Opprett AvtaleGiro i din nettbank. Referansenummer er de 7 første sifrene i KID-nummeret på din siste mottatte faktura fra Øvre Eiker kommune.
Vær oppmerksom på at dersom du legger inn beløpsgrense for avtalen i din nettbank, vil den valgte beløpsgrensen gjelde for alle fakturaer som mottas fra Øvre Eiker Kommune kommune. Ta kontakt med banken om du trenger hjelp.
Faktura i Vipps er en elektronisk faktura som sendes til Vipps-appen på din smarttelefon, hvor du må godkjenne betalingen i appen.
Du må laste ned og installere Vipps på din smarttelefon. Du må aktivt velge om du ønsker å motta eller slå av for mottak av regninger i Vipps. Ta kontakt med banken om du trenger hjelp.
Du kan velge å motta faktura fra oss i Digipost. Du må da ha eller opprette digital postkasse gjennom Digipost først. All kommunikasjon fra stat og kommune vil da komme til din digitale postboks, med mindre du har motsatt deg dette via Altinn. Ta kontakt med Posten om du trenger hjelp.