Varsel om avslesing av vånnmåleren er planlagt å sendes ut onsdag 20. august 2025.
Hvis du har digital måler for fjernavlesning, men allikevel mottar SMS, er det fordi vi ikke har forbindelse med din vannmåler. Det er derfor viktig at du leser av uavhengig av om du har analog eller digital vannmåler hvis du får SMS om avlesning. Det vil være mange som ikke får SMS denne gangen da vi nå får inn data fra ca. 3000 målere. Fra tidligere avlesninger ser vi at svarprosenten er høy og folk generelt er flinke til å lese av når de får SMS. Det vil derfor i utgangspunktet ikke sendes ut purring om avlesning denne gangen. Dersom du ikke leser av, vil forbruket bli stipulert basert på tidligere avlesninger/forbruk. Dersom du vet at du ikke leste av sist gang er det viktig å gjøre det nå.
Redusert merverdiavgift for vann og avløp i 2025
Stortinget har vedtatt at merverdiavgiften (mva) for vann og avløp skal reduseres fra 25 % til 15 % for husholdninger. Dette ble gjort i forbindelse med behandlingen av Statsbudsjett for 2025. Endringen trer i kraft fra 1. juli, og frem til dette faktureres vann og avløp med 25 % mva. Det gjenstår noen avklaringer for næring eller kombinerte bygg, les mer om dette i Stortingets høringen om saken. Det vil derfor bli noen ekstra linjer på fakturaen.
Har du fjernavlest vannmåler?
Har du ny vannmåler satt opp for fjernavlesning, og vi får data fra denne vil du ikke motta SMS eller avlesningskort.
Alle bygg og boliger i Øvre Eiker kommune skal på sikt få digitale målere beregnet for fjernavlesning. Vi er godt i gang med utskiftningen.
Hovedmålet med prosjektet er å forenkle avlesningen av vannmålerne og du slipper å lese av vannmåleren. Vannmåleravlesningen sendes digitalt til kommunen og fakturering skjer løpende etter forbruk. Inntil kommunen har fått på plass nødvendig system for innhenting av vannmålerdata, vil vannmåleravlesningen være manuell som i dag. Så lenge du får beskjed om avlesning (sms eller post), skal du rapportere vannmålerdata som foreskrevet.
Har du, eller har du hatt, defekt vannmåler?
Vi har dessverre noen utfordringer rundt en del av de nye digitale vannmålerne. Mange av de har blitt defekte underveis, og man får ikke avlest disse. Utskiftningen av nye målere har tatt lenger tid enn antatt på grunn av forhold vi ikke kan styre. Det har blant annet vært utfordringer med å fremskaffe erstatningsmålere.
Har du fått ny vannmåler siden forrige avlesning, må denne leses av når du mottar SMS om avlesning. Har du to målere og en av de er defekt, vil det bli stipulert ett forbruk på den defekte vannmåleren basert på forrige avlesning eller stipulering.
Er ikke den defekte vannmåleren byttet, vil det bli stipulert et forbruk basert på forrige avlesning eller stipulering inntil ny måler er montert.
Om du har vannmåler som har blitt defekt siden forrige avlesning, må du gi oss snarlig beskjed på epost va.faktura@ovre-eiker.kommune.no .
Det er Drammen Rørservice som har ansvar for å bytte defekte vannmålere på vegne av kommunen, og de vil sende en SMS for å avtale utskifting.
Gjennomføring av vannmåleravlesning
Varsel om avlesning av vannmåler sendes ut tre ganger i året, ca midten av april, midten av august, og i starten av desember. Du leser av vannmålerstanden og melder dette til kommunen. Hvordan du skal registrere vannmåleravlesningen, avhenger om du har mottatt SMS eller avlesningskort. Følg instruksen du har fått per sms eller brev i Altinn.
Vannmåleravlesningmetoder
- Sjekk at målernummeret stemmer med nummeret oppgitt i varselet. Nummeret finner du ovenfor telleren. Dersom målernummeret ikke stemmer eller at det oppdages andre forhold som ikke er riktig, ta kontakt med kommunen, helst på epost til va.faktura@ovre-eiker.kommune.no
- Les av og registrer målerstand som svar på sms’en du mottar. Kun med tall, ikke ta med røde tall, tall bak komma eller nuller foran målerstand.
Har du registrert feil målerstand, kan du svare på SMS igjen, og det er da denne som blir gjeldende.
- Sjekk at målernummeret stemmer med nummeret oppgitt på avlesningskortet. Nummeret finner du ovenfor telleren. Dersom målernummeret ikke stemmer eller at det oppdages andre forhold som ikke er riktig, ta kontakt med kommunen, helst på epost til va.faktura@ovre-eiker.kommune.no.
- På avlesningskortet finner du en kode som skal settes inn i avlesningsportalen. Les av og registrer målerstanden, kun med tall, ikke ta med røde tall, tall bak komma eller nuller foran målerstand på internettportalen for vannmåleravlesning .
Hva skjer hvis du ikke leser av vannmåleren?
Vi bruker innmeldt målerstand som grunnlag for beregning av forbruk for fakturering. Dersom vi ikke mottar avlesning innen oppgitte frist, blir forbruket stipulert basert på tidligere forbruk. Faktisk forbruk vil rette seg når du leser av vannmåleren ved neste vannmåleravlesning.
Hva gjør du om vannmåleren er defekt?
Om du har vannmåler som har blitt defekt siden forrige avlesning, må du gi oss snarlig beskjed på epost va.faktura@ovre-eiker.kommune.no .Du vil bli kontakte av vår avtalepart for rørleggertjenester om utskiftning av vannmåler. Har du ikke fått byttet den defekte vannmåleren, vil det bli stipulert forbruk frem til ny måler er montert.
Har du spørsmål?
Har du spørsmål eller er usikker på hvordan du skal lese av vannmåleren, kan du sende epost til va.faktura@ovre-eiker.kommune.no . Du kan finne oversikt over tidligere fakturaer, vannmåleravlesninger og forbruk fra Øvre Eiker kommune ved å logge inn på Min Side.