Vannmåleravlesning

Avlesingsvarsel vil bli sendt som SMS fra et nummer med 14 siffer. Det er ikke et telefonnummer, men en unik kode som identifiserer at svaret går tilbake på rett måler. Finnes ikke mobilnummer tilgjengelig vil det sendes avlesningskort via Altinn. Du må lese av vannmåleren din uansett om du har digital eller mekanisk vannmåler. 

Redusert merverdiavgift for vann og avløp i 2025

Stortinget har vedtatt at merverdiavgiften (mva) for vann og avløp skal reduseres fra 25 % til 15 % for husholdninger. Dette ble gjort i forbindelse med behandlingen av Statsbudsjett for 2025. Endringen trer i kraft fra 1. juli, og frem til dette faktureres vann og avløp med 25 % mva. Det gjenstår noen avklaringer for næring eller kombinerte bygg, les mer om dette i Stortingets høringen om saken.

Har du fjernavlest vannmåler?

Har du ny vannmåler satt opp for fjernavlesning, og vi får data fra denne vil du ikke motta SMS eller avlesningskort.

Alle bygg og boliger i Øvre Eiker kommune skal på sikt få digitale målere beregnet for fjernavlesning. Vi er godt i gang med utskiftningen. 

Hovedmålet med prosjektet er å forenkle avlesningen av vannmålerne og du slipper å lese av vannmåleren. Vannmåleravlesningen sendes digitalt til kommunen og fakturering skjer løpende etter forbruk. Inntil kommunen har fått på plass nødvendig system for innhenting av vannmålerdata, vil vannmåleravlesningen være manuell som i dag. Så lenge du får beskjed om avlesning (sms eller post), skal du rapportere vannmålerdata som foreskrevet.
 

Har du, eller har du hatt, defekt vannmåler?

Vi har dessverre noen utfordringer rundt en del av de nye digitale vannmålerne. Mange av de har blitt defekte underveis, og man får ikke avlest disse. Utskiftningen av nye målere har tatt lenger tid enn antatt på grunn av forhold vi ikke kan styre. Det har blant annet vært utfordringer med å fremskaffe erstatningsmålere.

Har du fått ny vannmåler siden forrige avlesning, må denne leses av når du mottar SMS om avlesning. Har du to målere og en av de er defekt, vil det bli stipulert ett forbruk på den defekte vannmåleren basert på forrige avlesning eller stipulering.

Er ikke den defekte vannmåleren byttet, vil det bli stipulert et forbruk basert på forrige avlesning eller stipulering inntil ny måler er montert.

Om du har vannmåler som har blitt defekt siden forrige avlesning, må du gi oss snarlig beskjed på epost va.faktura@ovre-eiker.kommune.no .

Det er Drammen Rørservice som har ansvar for å bytte defekte vannmålere på vegne av kommunen, og de vil sende en SMS for å avtale utskifting. 

Gjennomføring av vannmåleravlesning

Varsel om avlesning av vannmåler sendes ut tre ganger i året, ca midten av april, midten av august, og i starten av desember.  Du leser av vannmålerstanden og melder dette til kommunen. Hvordan du skal registrere vannmåleravlesningen, avhenger om du har mottatt SMS eller avlesningskort. Følg instruksen du har fått per sms eller brev i Altinn.

Vannmåleravlesningmetoder

Hva skjer hvis du ikke leser av vannmåleren?

Vi bruker innmeldt målerstand som grunnlag for beregning av forbruk for fakturering. Dersom vi ikke mottar avlesning innen oppgitte frist, blir forbruket stipulert basert på tidligere forbruk. Faktisk forbruk vil rette seg når du leser av vannmåleren ved neste vannmåleravlesning.

Hva gjør du om vannmåleren er defekt?

Om du har vannmåler som har blitt defekt siden forrige avlesning, må du gi oss snarlig beskjed på epost va.faktura@ovre-eiker.kommune.no .Du vil bli kontakte  av vår avtalepart for rørleggertjenester om utskiftning av vannmåler. Har du ikke fått byttet den defekte vannmåleren, vil det bli stipulert forbruk frem til ny måler er montert.

Har du spørsmål?

Har du spørsmål eller er usikker på hvordan du skal lese av vannmåleren, kan du sende epost til va.faktura@ovre-eiker.kommune.no . Du kan finne oversikt over tidligere fakturaer, vannmåleravlesninger og forbruk fra Øvre Eiker kommune ved å logge inn på Min Side.