Handlingsveileder nivå 1
ØEK
1.1 Innkalle til møte, planlegging og forberedelser
Situasjon
Dette nivået beskriver innsatsen som settes i gang på eget arbeidssted. Sammen med foresatte og barnet/ungdommen planlegges, gjennomføres og evalueres tiltakene.
Planlegg møte med foresatte, og vurder virksomhetsinterne tiltak. Lag skisse/forslag til tiltak. Utarbeid tiltak og målsetting.
Hva gjør du, og hvordan
Gjør konkret avtale om dato, klokkeslett og hvor møtet skal finne sted. Send innkallelse.
Opprett et referat fra møtet. Arkiver i henhold til gjeldende arkivrutiner.
Se veiledning for samarbeidsmøter og mal for samarbeidsmøter.
Hvem har ansvar
Ansvarlig for undringen og ledelsen.
Verktøy og veiledninger
Verktøy: Veiledning for samarbeidsmøter, Samtykkeskjema for alle tjenester (PDF, 560 kB), mal for samarbeidsmøte
Veiledninger: 7. Den nødvendige samtalen (PDF, 2 MB), Handlingsplan for vold i nære relasjoner, Tjenesteoversikt, hjelpetjenester inn, Bekymringskala barn (PDF, 555 kB) og Bekymringskala voksne (PDF, 554 kB), Samtykkeskjema for alle tjenester (PDF, 560 kB)
1.2 Samarbeidsmøte med foresatte
Handling
Gjennomføre samarbeidsmøte med foresatte.
Målet er å avklare problemstilling, skape felles forståelse og utarbeide tiltak.
Hva gjør du og hvordan
Møtet gjennomføres etter mal for samarbeidsmøter. Det utpekes oppfølgingsansvarlig.
Det er viktig å avklare og sikre felles forståelse for:
- målet med innsatsen
- ansvarsfordeling
- tidsperspektiv/varighet
- vurdering av effekt
- videre oppfølging
I samtalen må det også avklares:
- Behov for råd og veiledning fra andre eksterne instanser.
- Behov for å inkludere andre interne tjenester (eks. helsesykepleier på skolen).
Sjekk ut med foresatte om de allerede får bistand fra:
Familiesenteret, helsesykepleier, skole/barnehage, familiehjelpa,barnevern, eller andre instanser
Hvis andre tjenester er involvert, be om samtykke til å samhandle med disse.
Hvem har ansvar
Ansvarlig for undringen og ledelsen. Den som tildeles oppfølgingsansvar etter dette møtet.
Verktøy og veiledninger
Verktøy: Samtykkeskjema for alle tjenester (PDF, 560 kB) og mal for samarbeidsmøte
Veiledninger: 5. Undringssamtale med voksne (PDF, 2 MB), 7. Den nødvendige samtalen (PDF, 2 MB). Veiledning for samarbeidsmøter.
1.3 Gjennomføre og evaluere tiltak
Handling
Tjenesteinterne tiltak gjennomføres og evalueres.
Justere tiltak ved behov etter evaluering.
Foresatte involveres / informeres etter avtale.
Hva gjør du og hvordan
Iverksette tjenesteinterne tiltak.
- Kvalitetssikre ansvar for tiltakene som gis.
- Involvere barnet/ungdommen. Sikre at deres stemme blir hørt.
Evaluere iverksatte tiltak.
- Tiltak vurderes underveis av de som er involvert i arbeidet.
- Foresatte skal informeres om utviklingen som avtalt i samarbeidsmøtet.
- Barnet /ungdommen skal involveres i evaluering av tiltak, tilpasset alder og modenhet.
Hvem har ansvar
Den som er tildelt oppfølgingsansvar
Verktøy og veiledninger
Verktøy: Samtykkeskjema for alle tjenester (PDF, 560 kB)
1.4 Avklare videre arbeid
Handling
Utgangspunkt for møtet er tiltakene som er satt inn og evalueringene av disse. Dette kan gjøres i tverrfaglig team eller i samarbeidsmøte.
Etter en periode med gjennomføring og evaluering av tjenesteinterne tiltak skal det videre arbeidet avklares. Dette gjøres i møte sammen med foresatte.
Hva gjør du og hvordan
Tverrfaglig team/ samarbeidsmøte:
Ivareta barnet/ungdommens stemme
- Observasjoner av barn/ unges atferd, handlinger og reaksjoner.
- Involvere og lytte til barnet/ungdommens tanker rundt tiltak.
- Vurdere deltagelse på møter.
Ta et skritt tilbake:
Har grunnlaget for bekymringen endret seg?
Er det andre områder vi bekymrer oss for?
Er det andre ting vi bør kartlegge før vi går videre?
Det besluttes om man skal fortsette i Nivå 1 eller om det skal løftes videre til nivå 2 eller 3.
Løfte til nivå 2:
Presenter og grunngi hvorfor man ønsker samarbeid med aktuelle instanser. Hva kan de bidra med?
Følg stegene i nivå 2.
Husk eventuelt nytt samtykkeskjema.
Løfte til nivå 3:
- Foresatte får informasjon om videre saksgang dersom saken løftes til nivå 3.
- Møtetidspunkt med foresatte og samarbeidspartnere avklares etter dette.
Avslutte saken. Husk dokumentasjon med begrunnelse for å avslutte.
OBS! Ved fortsatt grunn til uro, manglende samtykke eller ved motstand mot videre innsats skal man vurdere om det er grunnlag for melding til barnevernet.
Hvem har ansvar
Oppfølgingsansvarlig sammen med de som er involvert i saken.
Verktøy og veiledninger
Verktøy: 8. Undringsskjemaer (PDF, 2 MB), møtemal for samarbeidsmøter, rutiner for tverrfaglig team og Samtykkeskjema for alle tjenester (PDF, 560 kB)
Veiledninger: Veiledning for samarbeidsmøter, Den nødvendige samtalen, Handlingsplan for vold i nære relasjoner, Bekymringsfullt fravær
1.5 Hvis saken avsluttes:
Handling
Dokumenter som er produsert i saken arkiveres i barnets/ungdommens mappe/fagsystem med tanke på at de kan hentes frem igjen dersom det oppstår ny bekymring.
Dokumentasjon skal kort begrunne hvorfor vi avsluttet saken.
Aktuelle dokumenter er:
Hvem har ansvar
Alle som har ansvar for et tiltak.