Handlingsveileder - BTS

Handlingsveilederen (BTS-veilederen) er oppskriften på hvordan vi skal gå fram når vi er bekymret for et barn/ungdommer/familier. Veilederen viser et handlingsforløp på fire nivåer, fra avklaring av bekymring til omfattende tverrfaglig samarbeid. I boksene under illustrasjonen, finner du nyttige tips til hva du bør gjøre i de ulike nivåene, samt forslag til ulike verktøy du kan benytte deg av.

 

 

 

 

 

 

Mål

  • Avdekke barn/unges behov for hjelp og støtte så tidlig som mulig.
  • Sikre tidlig, helhetlig og koordinert innsats i samarbeid med barn/unge og deres foresatte slik at de opplever tjenester som samhandler og ivaretar dem på en god måte.
  • Etablere lik forståelse for tverrfaglig samarbeid på tvers av virksomheter.
  • Bidra til at ansatte har kompetanse, er trygge og har tilgang til ulike verktøy de kan bruke slik at barn og unge får et mest mulig likt tjenestetilbud.

Struktur og innhold

De fire nivåene beskriver oppgaver og aktiviteter i arbeidet med å identifisere barn eller unge som gir oss en undring/bekymring og hvordan vi kan iverksette tiltak. Tiltakene omfatter både tidlig og tverrfaglig innsats.

Tiltaksnivå 0

  • Allmenne tjenester for alle barn og unge, enten pålagte tjenester eller frivillige.

Tiltaksnivå 1 og 2

  • Støtte fra 1-2 tjenester i tillegg til allmenne tjenester. I perioder kan det være aktuelt å tildele koordinator.

Tiltaksnivå 3

  • Individuelle tjenester i tillegg til allmenne tjenester, behov for barnekoordinator vil trolig være nødvendig.

Ved å arbeide etter modellen sikres lik praksis og godt samarbeid mellom ulike tjenester i kommunen.