Oppsummering fra 2. års klorbehandling i Drivaregionen i 2023

2. års klorbehandling i Drivaregionen ble gjennomført i 2023. Kort oppsummert forteller rapportene at behandlingene som ble gjennomført var vellykket, og at de trolig har hatt ønsket effekt mht. utryddelse av Gyrodactuls salaris.

Elvene Driva og Litldalselva har ble første gang behandlet med kloramin i 2022. Behandlingen ble gjentatt i 2023. Som følge av at det ble påvist Gyrodactylus salaris oppstrøms sperra i DRiva høsten 2022 ble det også gjennomført en kloraminbehandling i øvre del av Driva høsten 2023. Kort oppsummert forteller rapportene at behandlingene som ble gjennomført var vellykket, og at de trolig har hatt ønsket effekt mht. utryddelse av Gyrodactuls salaris.

Les rapportene fra 2. års klorbehandling er publisert på Driaregionens hjemmesider

Morten Eken
Landbruk og miljø