Dette må du gjøre før du søker
Sjekk planene og bestemmelsene for eiendommen din
Planer med bestemmelser er avgjørende for hva du kan gjøre av endringer på eiendommen din.
Søknaden er avhengig av dispensasjon hvis arealoverføringen er i strid med kommuneplanens arealdel eller reguleringsplan. Ingen har krav på å få dispensasjon da dette er en unntaksmulighet.
Finn informasjon om eiendommen din og hva du har lov til å gjøre
Les hvordan du kan søke dispensasjon fra plan
Tinglyse pantefrafall
Når eiendommen som skal avgi areal er belånt eller har andre panteheftelser må kommunen få bekreftelse fra bank/panthaver på at pantefrafall vil bli gitt på det arealet som avgis. Denne bekreftelsen må være skriftlig og sendes til Kartverket slik at det er tinglyst før arealoverføringen sendes til tinglysingen. Er det identiske heftelser på begge eiendommene, er det ikke nødvendig med pantefrafall.
Her kan du lese mer om arealoverføring og pantefrafall
Innhente nødvendige rettigheter og tillatelser
Ved arealoverføring kan det være nødvendig å inngå nye avtaler som rett til bruk av privat vei, plassering av vann- og avløpsledninger og nødvendig vedlikehold.
Bestille situasjonskartpakke
Du må bestille situasjonskartpakke som inneholder situasjonskart, arealplankart og vann- og avløpskart. Du kan også velge å bestille naboliste sammen med situasjonskartpakken.
Bestill situasjonskartpakke
Varsle naboene dine
Når du har samlet alle dokumentene du trenger i søknaden din, må du varsle naboene. Naboene skal ha minst 14 dager til å uttale seg til varselet. Du kan sende elektronisk nabovarsel eller pr. post.
Hvis du ikke ønsker å varsle digitalt finner du blanketter for nabovarsel hos Direktoratet for byggkvalitet. Gå til : Blankett for nabovarsel
Slik søker du
Søk om arealoverføring (lenke til digitale løsninger)
Søknadsblankett - søknad om arealoverføring
Dette må du legge ved søknaden
- Situasjonskart, arealplankart og vann- og avløpskart som viser grensene til den nye eiendommen, avkjøring
- Rekvisisjon av oppmålingsforretning
- Kopi av nabovarselet
- Kvittering som viser at naboene har mottatt varselet
- Eventuelle merknader fra naboene og søkers kommentarer til disse
- Begrunnelse hvis naboene ikke er varslet
- Erklæring om arealoverføring Skjemaet signeres av hjemmelshavere og eventuelle festere, ektefeller og vitner. Dersom begge eiendommene har samme hjemmelshaver, er det ikke nødvendig å fylle ut skjemaet. Erklæringene må ha original signatur.
- Egenerklæring om konsesjonsfrihet eller vedtak om konsesjon. Dersom begge eiendommene har samme hjemmelshaver, er det ikke nødvendig å legge ved konsesjonspapirer. Egenerklæringen må ha original signatur.
- Dersom det er tinglyst urådighet på avgivende og/eller mottakende eiendom, må samtykke fra rettighetshavere legges ved. Samtykket må ha original signatur. Hvis du er usikker på om det ligger en tinglysingssperre på eiendommen kan du kontakte Kartverket eller kontrollere grunnboken selv.
- Søknad om dispensasjon
- Erklæring eller avtaler om bruk av privat vei, plassering av vann- og avløpsledninger og nødvendig vedlikehold.
- Avstandserklæring dersom ny grense settes nærmere eksisterende bygg enn hva som er tillatt
- Beregning av utnyttelsesgrad
- Vedtak etter jordloven
Hvor sendes søknaden?
Du kan søke digitalt. Hvis du ikke søker digitalt kan du sende søknaden med vedlegg på e-post til post@ovre-eiker.kommune.no eller i posten til Øvre Eiker kommune, Postboks 76, 3301 Hokksund.
Alternativt kan du levere søknaden på rådhuset i kommunens servicesenter, Stasjonsgata 24, 3300 Hokksund.
Merk at alle dokumenter som skal sendes til tinglysing må ha originale signaturer.
Hva koster det?
Du må betale to gebyr - ett for behandling etter plan- og bygningsloven og ett for oppmålingen av eiendommen.
Gå til gebyroversikten for Øvre Eiker kommune
Hva skjer videre?
Saken behandles i to trinn:
- Byggesaksavdelingen behandler søknaden. Behandlingstid er normalt 3 til 12 uker fra søknaden er komplett.
- Geodataavdelingen gjennomfører en oppmålingsforretning. Behandlingstid for oppmålingsforretning er inntil 16 uker etter oppmålingsgebyret er betalt. I oppmålingssaker løper ikke saksbehandlingstiden i vintermånedene januar, februar og mars.