Dette må du gjøre før du fyller ut søknadsskjemaet
Vurder om det er hensiktsmessig å avholde en forhåndskonferanse.
En forhåndskonferanse er et avklaringsmøte som avholdes før en eventuell søknad sendes kommunen.
Den skal bidra til at du får belyst aktuelle problemstillinger ved det du ønsker å bygge (tiltaket) og blir gjort kjent med relevante krav samt forutsetninger for å sende inn en byggesøknad.
Klikk her for å lese mer om forhåndskonferanse
I noen tilfeller kan det være behov for en uttalelse fra andre myndigheter. Dette kan for eksempel være uttalelse fra netteier, Statsforvalteren, Fylkeskommunen eller lignende.
Vi anbefaler at du på forhånd innhenter dette, og legger dette ved byggesøknaden.
I noen tilfeller kan det du ønsker å gjøre være avhengig av tillatelse fra annen myndighet. Dette kan for eksempel være tillatelse etter veiloven for endret avkjøringstillatelse eller ny avkjøringstillatelse, tillatelse etter jordbruksloven, tillatelse fra jernbaneloven etc.
Dersom det du ønsker å gjøre er avhengig av tillatelse fra annen myndighet, anbefaler vi at du innhenter dette og legger tillatelsen ved byggesøknaden. Dette fordi saksbehandlingen hos oss går fortere dersom dette på forhånd er innhentet.
Vurder søknadstype
Det finnes to forskjellige søknadsformer for tiltak med ansvarsrett:
- Ett-trinns søknad
- To-trinns søknad: rammetillatelse (trinn 1) og igangsettingstillatelse (trinn 2).
Er du selvbygger?
Du kan søke om personlig ansvarsrett som selvbygger for arbeider på egen bolig eller fritidsbolig. Byggearbeidet må være av liten kompleksitet og vanskelighetsgrad (tiltaksklasse 1) og gjelder funksjonene ansvarlig søker, prosjekterende og utførende.
Den som søker om ansvarsrett som selvbygger må sannsynliggjøre å inneha tilstrekkelige kvalifikasjoner. Kompetanse og erfaring skal tillegges vekt.
Les mer om selvbygger her
Benytt en digital søknadsløsning
Vi ønsker at du bruker en digital søknadsløsning. En digital søknadsløsning sørger for at du automatisk blir guidet til neste steg underveis i søknadsprosessen. I tillegg sikrer dette en mest mulig effektiv saksbehandling hos oss.
Send byggesøknad digitalt
Dersom du ikke benytter en digital søknadsløsning kan du benytte deg av manuelle søknadsskjema.
På Direktoratet for byggkvalitet sin hjemmeside finner du en oversikt over hvilke skjemaer du må fylle ut og sende til kommunen.
Dette må søknaden inneholde:
I noen tilfeller må du i tillegg legge ved:
Byggesøknaden sendes til: post@ovre-eiker.kommune.no. Alternativt kan du sende den per post til Øvre Eiker kommune, Byggesak, Postboks 76, 3301 Hokksund.
Hva koster det?
Gå til oversikten over gebyrer i Øvre Eiker kommune
Lover og regler