Dette må du gjøre før du søker
Sjekk planene og bestemmelsene for eiendommen din
Planer med bestemmelser er avgjørende for hva du kan gjøre av endringer på eiendommen din.
Søknaden er avhengig av dispensasjon hvis opprettingen er i strid med kommuneplanens arealdel eller reguleringsplan. Ingen har krav på å få dispensasjon da dette er en unntaksmulighet.
Finn informasjon om eiendommen din og hva du har lov til å gjøre
Les hvordan du kan søke dispensasjon fra plan
Innhente nødvendige rettigheter og tillatelser
Ved oppretting av ny eiendom kan det være nødvendig å inngå private avtaler og skaffe andre offentlige tillatelser. Uten nødvendige rettigheter får du ikke søknaden godkjent.
Eksempler på avtaler og tillatelser:
Bestille situasjonskartpakke
Du må bestille situasjonskartpakke som inneholder situasjonskart, arealplankart og vann- og avløpskart. Du kan også velge å bestille naboliste sammen med situasjonskartpakken.
Bestill situasjonskartpakke
Varsle naboene dine
Når du har samlet alle dokumentene du trenger i søknaden din, må du varsle naboene. Naboene skal ha minst 14 dager til å uttale seg til varselet. Du kan sende elektronisk nabovarsel eller pr. post.
Send elektronisk nabovarsel (privatpersoner)
Send elektronisk nabovarsel (profesjonelle søkere)
Bestill naboliste og situasjonskartpakke
Hvis du ikke ønsker å varsle digitalt finner du blanketter for nabovarsel hos Direktoratet for byggkvalitet.
Blankett for nabovarsel
Slik søker du
Søk om fradeling av eiendom
- Situasjonskart, arealplankart og vann- og avløpskart som viser grensene til den nye eiendommen og ønsket avkjøring
- Skjemaet Rekvisisjon av oppmålingsforretning
- Kopi av nabovarselet
- Kvittering som viser at naboene har mottatt varselet
- Eventuelle merknader fra naboene og søkers kommentarer til disse
- Begrunnelse hvis naboene ikke er varslet
- Dokumentasjon som viser at byggegrunnen ikke er utsatt for naturfarer
- Søknad om dispensasjon
- Erklæring eller avtaler om veirett, tilkobling til ledninger og nødvendig vedlikehold
- Avstandserklæring dersom ny grense settes nærmere eksisterende bygg enn hva som er tillatt
- Beregning av utnyttelsesgrad
- Utslippstillatelse
- Bekreftelse på at det er kapasitet på private vann- og avløpsledninger
- Vedtak etter jordloven
- Vedtak om avkjøringstillatelse/utvidet bruk av avkjørsel fra offentlig vei
- Hvis tomten din har utfordrende terreng (for eksempel kupert eller skrått terreng), bør du også legge ved et kart som viser et forslag til hvor du ønsker å plassere et hus i framtiden. Legg også ved et terrengsnitt. Kartet skal vise plasseringen av kjøreatkomsten og nødvendig areal til parkering og uterom.
Skal du kjøpe tomta du leier (fester), må grunneieren søke om opprettelse av ny eiendom.
Hvor sendes søknaden?
Send søknaden med vedlegg på e-post til post@ovre-eiker.kommune.no eller i posten til Øvre Eiker kommune, Postboks 76, 3301 Hokksund.
Alternativt kan du levere søknaden på rådhuset i kommunens servicesenter, Stasjonsgata 24, 3300 Hokksund.
Hva koster det?
Du må betale to gebyr - ett for behandling etter plan- og bygningsloven og ett for oppmålingen av eiendommen.
Gå til gebyroversikt for Øvre Eiker kommune
Hva skjer videre?
Saken behandles i to trinn:
- Byggesaksavdelingen behandler søknaden. Behandlingstid er normalt 3 til 12 uker fra søknaden er komplett.
- Geodataavdelingen gjennomfører en oppmålingsforretning. Behandlingstid for oppmålingsforretning er inntil 16 uker etter oppmålingsgebyret er betalt. I oppmålingssaker løper ikke saksbehandlingstiden i vintermånedene januar, februar og mars. Saksbehandlingstid i vintermånedene kan du lese om i Øvre Eiker kommunes vinterforskrift.