Byggesaksavdelingen har ansvar for kommunens oppgaver som bygningsmyndighet etter plan- og bygningsloven. Kommunens kontroll av byggevirksomheten skjer gjennom behandling av søknader, tilsyn og oppfølging av ulovligheter.
Går du med byggeplaner, for eksempel nytt hus eller ny terrasse? Da må du som hovedregel alltid ha tillatelse fra kommunen før du igangsetter bygging. Avhengig av type tiltak er det litt forskjellig fremgangsmåte for søknaden. Det er hovedsakelig tre kategorier:
For de fleste tiltak må du bestille situasjonskartpakke med naboliste.
Generelle spørsmål besvares mandag og onsdag fra kl.12:00 - 14:00. Henvendelser rettes via servicesenteret, tlf. 32 25 10 00.
For spørsmål til din saksbehandler er telefonen åpen mandag og onsdag fra kl 9.00-15.00.
Klikk her for å gå til oversikt over ansatte og kontaktinfo
Bestillingsskjema situasjonskartpakkeKommunale gebyrerOrientering om klageadgang
Direktoratet for byggkvalitetMiljødirektoratetPlan- og bygningslovenKulturminnefondetViken fylkeskommuneFylkesmannen i Oslo og VikenPlanregisterKommuneplan